بیمهها یکی از مهمترین مساعدتهایی هستند که در زندگی خود با آنها روبه رو هستیم. آنچه که در این راستا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در رابطه با استفاده از انواع روشهای مورد استفاده در تمام دنیا خواهد بود. اما این روشهای مختلف نیازمند تجربه و ریسک پذیری بالا میباشد. ما نباید صنعت بیمه خود را که هم اکنون درگیر مشکلات مالی میباشد با چنین شرکتهای بیمهای مقایسه کنیم. در حقیقت باید توان مالی خود را در ابتدا افزایش دهیم و سپس به دنبال استفاده از الگوهای افزایش مشتری باشیم. یکی از این الگوها P2P نام دارد که در حقیقت به عنوان یکی از مهمترین روشها مورد بحث قرار میگیرد.
عملکرد P2P
در این الگو افراد زیادی برای جبران خسارت خود با یکدیگر مبلغی را سرمایه گذاری میکنند. در نتیجه بیمه مورد نظر را برای خود برمیگزینند. اما پس از آنکه خسارتی رخداد و پرداخت خسارتی صورت گرفت، این مبلغ برای جبران خسارت خرج میشود، اما همانطور که میدانید ممکن است که همه مبلغ خرج نشود و در نتیجه نیاز باشد تا هزینههای باقی مانده تقسیم شوند. به دلیل آنکه همه این افراد با یکدیگر در این کار سهیم بودهاند. در نتیجه میتواند به یک اندازه از مابقی هزینههای دریافتی استفاده کند و به چنین ترتیبی از سود نسبی خوبی هم برخوردار خواهند شد. این الگو فرد به فرد یا P2P نام دارد که در نتیجه حق بیمه بسیار کمتر از آنچه تصور کنید خواهد شد.
بیمه فرد به فرد یا P2P در حقیقت نوعی استفاده از بیمه به صورت سهمی است و در نهایت میتوان از چنین روشی برای افزایش توان مالی خود و جبران خسارتهای بزرگی که به تنهایی توان مالی پرداخت آن را نداریم هم برآییم. هم فشار مالی زیادی به یک نفر وارد نمیشود، هم اینکه خیال این تعداد افراد از بابت پدید آمدن خسارتهای بزرگ و پرداختهای مالی زیاد راحت خواهد شد و در نهایت میتوانند به راحتی موضوع را پیگیری و حل نمایند.
آیا P2P در شرکتهای ایرانی جواب میدهد؟
اما اگر روش P2P در بین شرکتهای بیمه ایرانی هم به صورت کامل برقرار شود، نمیتوان از پیامدهای آن اطمینان حاصل نمود. زیرا ممکن است که رقابت را افزایش دهد و در نتیجه افزایش رقابت هم میتواند همراه با کاهش کیفیت کار و تنها کاهش قیمتها باشد. اما در کشورهای دیگر هم تمام شرکتهای بیمهای از چنین طریقی اقدام به جذب مشتری ندارند و تنها شرکتهایی که از توان مالی بالایی برخوردار هستند آن را میپذیرند.
اشتراک گذاری استفاده از P2P این خوبی را دارد که در فضای مجازی در کشورهایی که از نظر مالی در سطح خوبی قرار دارند و توسعه یافتهاند و در زمره کشورهای پیشرفته قرار دارند با تشکیل گروههای مختلف میتوانند به خوبی در تعداد نیروهایی که دارند تغییراتی را پدید آورند و با افزایش تعداد، میزان سرمایه گذاری را هم افزیاش دهند. در نهایت به یک پول قابل توجهی دست یابند که با استفاده از آن بیمهای در سطح بالا را برای افزایش بهره وری خود انتخاب نمایند. اما در کشورهایی که از نظر مالی کمی در سطح پایین قرار دارند، در حقیقت کم شدن میزان هزینه نهایی که برای استفاده از بیمه پدید میآید میتواند به عنوان یک نیروی برای جلب نظر آنها مورد استفاده قرار گیرد.
رقابتها در اثرگذاری P2P
هرچه این روش یعنی P2P کمتر مورد استفاده باشد برای افراد بهتر خواهد بود، زیرا میتواند به خوبی تمامی مشکلات پیش رو را از بین ببرد. اما زمانی که ما بخواهیم در سطح وسیع آن را استفاده کنیم رقابتها مانع از استفاده بهینه خواهد شد و همین امر میتواند مانعی برای پیشرفت در چنین زمینهای شود. پس اگر قرار است که چنین روشی در ایران پیاده سازی شود و مورد استفاده قرار گیرد برای آنکه تک تک این افراد بتوانند با فعالیت خود سرپا باشند و به یک میزان از سهم خسارتها دریافت نمایند، باید به شرکت مربوطه خود اعتماد داشته باشند و این اعتماد تنها از راه کیفیت عالی محقق خواهد شد.