پرستاری در خانه یکی از سخت‎ترین کارهای دنیا می‌باشد که با مشکلات خاصی همراه خواهد بود. در این شرایط نیاز است تا با یک سری تمهیداتی رو به جلو حرکت کنید تا شرایط کاری مانع ضایع شدن حق و حقوق شما نشود. در نتیجه بهتر است تا شرایط را برای خود به گونه‌ای مطلوب تغییر دهید. در این راستا نیاز است تا مسئولان هم همکاری‎های لازم را داشته باشند و به شغل پر دردسر پرستاری در خانه یک نگاه ویژه داشته باشند. خوشبختانه این مهم در حال تحقق می‎باشد و در نتیجه این شغل مورد تأیید و مزایایی قرار خواهد داشت.

تغییراتی مفید در شغل پرستاری

اولین گام در این زمینه تغییر نگاه جامعه به شغل پرستاری در خانه می‎باشد. زیرا افراد دوست دارند که پرستار تمام کارهای آنها را انجام دهد. در حالی که پرستار تنها یک وظیفه دارد و آن را دنبال می‎کند، آن هم تمامی اموراتی است که در رابطه با یک بیمار و بهبود آن وجود دارد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار بهبود یا افزایش کیفیت کاری پرستار را داشت. گام بعدی بیمه‌ای است که باید برای اینگونه مشاغل در نظر گرفته شود. بیمه یکی از انگیزه‌های شغلی برای تداوم شغل خواهد بود.

خطرات شغل پرستاری

پرستاری در خانه به دلیل آنکه معمولا دیده نمی‌شود می‌تواند خطرات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. در نتیجه باید به صورت جدی مورد نظارت قرار گیرد. افرادی که پرستار در منزل خود دارند باید بدانند که یک ارگان دولتی آنها را زیر نظر دارد. بیمه سلامت مسئولیت این کار را برعهده گرفته تا در بازرسی‌های خود سختی شغلی و منظم بودن و پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی را در نظر داشته باشد.

پرستاری در خانه و توجه ویژه به آن

نبود استانداردهای لازم برای پرستاری

پرستاری در جامعه رو به رشدی همچون ایران باید روند رو به رشدی را طی کند. زیرا با چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بهترین را داشت. در نتیجه نیاز است که برای هم ردیف شدن با استاندارهای جهانی تلاش خود را به کار گیریم و هر آنچه که نیاز است را در دستور کار خود قرار دهیم. در غیر این صورت نمی‌توان پرستاری در خانه را همان شغلی که در جهان مشهور است برشمرد. متأسفانه همیشه جوامع به مشکلاتی همراه هستند که برای رفع آنها باید دولتمردان اقدامات خاصی را انجام دهند.

برای شروع این پروژه عظیم که پرستاری را به صورت جامعه نگر درآوریم توجه ویژه‌ای نیاز است و برای هرچه بهتر به نظر رسیدن آن باید تلاش شود. مسئولان باید این پروژه را جدی بگیرند و با سرعت به جلو حرکت کنند. باید آموزش‌های جامع و کاملی در رابطه با اینکه در شرایط مختلف چگونه از بیماران پرستاری کنند به آنها آموزش داده شود . متأسفانه پرستاری در خانه برای ایران تنها در حد یک وصل کردن سرم و آمپول زدن و . . . می‌باشد و اغلب افراد تحصیلاتی در این زمینه ندارند.

سختگیری‎های مفید

اما زمانی که بیمار در شرایط خاص قرار دارد و نیازمند کمک می‌باشد، باید یک نفر علائم حیاتی و شرایط احیاء را بداند تا بتواند به بیمار کمک کند. چنین عملی هم تنها از سوی افراد تحصیل کرده بر می‌آید. در برخی از مواقع پرستاری که کار را در خانه انجام می‌دهد باید بداند که نظارتی بر روی کار او وجود دارد که در صورت سر باز زدن و بازی با جان بیمار ممکن است عواقبی برای او در نظر گرفته شود. بنابراین همانند پرستاران در بیمارستان که سرپرستار کار آنها را بررسی خواهد کرد، در خانه هم به همان نسبت سختگیری وجود خواهد داشت.

پرستاری در خانه معمولا از سوی مؤسساتی که مجوز رسمی از وزارت بهداشت یا بهزیستی دارند انجام می‎شود. اما این نهادها هم از سوی وزارت بهداشت مکلف هستند که با یک پرستار خاطی برخورد شود و از مسائل جدی نباید به راحتی عبور کرد. پرداخت‎های مختلفی از نظر حقوقی و امنیت شغلی وجود دارد که در بین پرستاران به آنها اشاره می‎شود، پس باید یک قانون و یک نظام کلی در این رابطه در نظر گرفت و به آن پرداخت تا همه پرستارانی که در خانه مشغول به کار هستند به صورت عادلانه‎ای سهم ببرند. پس با این شرایط می‎توان آینده روشنی را برای شغل پرستاری در خانه در نظر داشت که در سالهای آتی ترسیم کرد.