مشکلاتی که امروزه گریبان گیر صنعت بیمه شده مشکلی است که در رابطه با نمایندگی‎های بیمه وجود دارد. نمایندگی‎های بیمه به نوعی می‎توانند پایه‎ای برای بهبود عملکرد شرکت‎های بیمه‎ای باشند. اما در واقع در حال حاضر در بسیاری از نمایندگی‎های بیمه این موضوع در نظر گرفته نشده و تنها برای افزایش سرمایه در تلاش هستند. یک موضوع مهم دیگر در رابطه با بازاریابانی است که در این نمایندگی‌ها مشغول به کار می‌باشند.

بازاریابان در نمایندگی بیمه

بازاریاب در واقع نقش بسیار مهمی در رابطه با سودآوری برای یک شرکت بیمه به خصوص برای نمایندگی خود دارد. اما متأسفانه تعداد کمی از این بازاریابان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا خود نماینده بیمه هستند. اشتباهاتی که از سوی یک بازاریاب رخ می‌دهد نتیجه‌ای جز سرزنش نمایندگی بیمه نخواهد داشت. در حالی که هر فردی در هر رتبه‌ای که قرار دارد باید مسئولیت کار خود را برعهده بگیرد و به چنین ترتیبی باید خود مجازات شود.

پس اگر یک دسته بندی داشته باشیم می‎توان به این موضوع اشاره نمود که درصد زیادی از تخلفاتی که برای هر یک از نمایندگی‎های بیمه در نظر گرفته می‌شود، مربوط به بازاریابی است که کار بازاریابی بیمه را انجام می‌دهد و خود مسئول بیمه هیچ تخلفی را انجام نداده است. این اشتباهات در گروه بزرگتری که شامل تمام نمایندگی‌های بیمه می‌باشند هم رخ می‌دهد و در نتیجه با مشکلات مختلفی از جمله بدهی‌های بیمه‌ای همراه خواهد بود. شاید بر اساس قانون نماینده مسئول این مشکلات می‌باشد، اما در حقیقت باید تدابیری اندیشیده شود تا همان کارمند یا همان بازاریاب تبیه شود تا دیگر آن اشتباه را تکرار نکند.

نمایندگی های بیمه و تخلفات مختلف آنها ( قسمت 1)

فروش غیرمجاز در نمایندگی‎هی بیمه

همانطور که می‌دانید در روزهای اخیر خبرهای مختلفی نمایندگی‎های بیمه را به تکاپو انداخته است تا بدانند که نتیجه کار چه می‌شود. خبرها که به صورت سر تیتر برای شما عنوان می‌شود در رابطه با فروش بیمه‌ها در دفتر پیشخوان دولت، علاوه بر آن فروش مجاز و غیر مجاز به صورت سایتی و مجازی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی همه و همه به ضرر نمایندگی‌های بیمه‌ای است که سالهای زیادی از عمر خود را در این راه صرف نموده‌اند تا بتوانند به جایگاه خوبی برسند.

خبرهای راست و دروغی به گوش می‎رسد که در یکی از این خبرها اشاره شده که با اعتراضات فراوانی که نمایندگی‎های بیمه داشته‌اند شرایط به نفع آنها تغییر کرده است. این خبرها حکایت از آن دارند که گویا خبر فروش در دفتار پیشخوان دولت از بین رفته و دیگر خبری در این باره وجود ندارد و به نوعی حذف شده است. اما باز هم این خبر کاملا از منبع رسمی اعلام نشده و می‌تواند صحت نداشته باشد. این نمایندگی‌ها در حقیقت تنها به تصمیمی که بیمه مرکزی اتخاذ کرده بود اعتراض داشتند که شاید اعتراض بلامانعی باشد.

اعتراضات در نمایندگی‎های بیمه

اعتراضاتی که در رابطه با نمایندگی‎های بیمه انجام شده در حقیقت اعتراضاتی بوده که مربوط به یک نمایندگی نمی‌باشد، بلکه تعداد این نمایندگی بیش از چهل هزار مورد خواهد بود. باید دقت شود که چرا این تعداد نمایندگی در سرتاسر کشور اجازه تأسیس داشتند اما جدیدا خبر از فروش بیمه‌ها در دفاتر پیشخوان دولت منتشر شده است. حتی در یک بررسی اجمالی که در این خصوص صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد نمایندگی‌های مجاز برای بیمه در سرتاسر کشور به چیزی بیش از این حدود می‌تواند افزایش یابد که جای تفکر دارد.

در صنعت بیمه هیچ چیز قطعی نیست، برخی اوقات تصمیمات به گونه‌ای گرفته می‌شوند که نمی‌توان به آنها ایراد گرفت. اما برخی از مواقع واقعا تصمیمات به ضرر نمایندگی‎های بیمه می‌باشد و این موضوع خود می‌تواند عاملی برای بحث باشد که چرا برخی از مواقع تصمیمات به ضرر بیمه خواهد بود. آیا برای عده‌ای خاص سودی در راه است؟ در راستای تصمیماتی که گرفته می‌شود از قبل باید تمهیداتی در رابطه با مشورت با اعضای متخصص و باتجربه صورت گیرد تا با استفاده از تجربیات آنها بتوان شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که به نفع صنعت بیمه کشور با قدمتی چندین سال باشد. با ادامه این مبحث در مطلب بعدی هم با ما همراه باشید.