بیماران تالاسمی در زمره بیمارانی هستند که برای تأمین داروی خود باید مسیری دشواری را بپیمایند. این روزها خبر از کمبود داروهای مورد نیاز آنها به گوش می‎رسد.

بیماران تالاسمی بیمارانی هستند که به دلیل مشکلات خونی خود مجبور به مصرف دارویی خاص به نام  دسفرال هستند. متأسفانه این دارو در داخل کشور تأمین نمی‎شود و باید از خارج از کشور وارد شود. این روزها گویا میزان حضور این دارو در داروخانه‎های کشور با مشکل روبه رو شده و خبری از وجود آن نیست. این موضوع را می‎توان از کاهش میزان فروش این دارو در داروخانه‎ها متوجه شد.

مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی

مشکلات دارویی مبتلایان به تالاسمی

عددی که تقریبا به نصف کاهش یافته و دلیل آن تنها نبود منابع مالی قابل توجه می‎باشد. برای آنکه دارویی در داروخانه موجود باشد و توسط بیمه پوشش داده شود نیاز است تا بیمه‎ها بدهی‎های خود را با داروخانه‎ها تسویه نمایند. اما متأسفانه ماه‎های بسیاری است که چنین تسویه‎هایی وجود ندارد و اما داروخانه‎ها بر اساس وظیفه خود تأمین داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را برعهده گرفتند. اما پس از مدت‎ها فعالیت میزان هزینه‎های صرف شده یا دریافت شده همخوانی ندارد و با توجه به سایر هزینه‎هایی که در هر داروخانه وجود دارد تأمین این داروها برای برخی از آنها امکان پذیر نیست. بر اساس این نوع بدهی دسته دیگر بدهی وجود دارد که ارتباط مستقیمی داشته و از سوی داروخانه‌ها به شرکت‎های دارویی داده می‎شود.

مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی

لزوم تولید داروی تالاسمی در داخل کشور

بر اساس بررسی‌ها می‎توان اظهار داشت که داروی بسیار مهم دسفرال برای مدت 3 ماه است که توسط بیماران تهیه نمی‎شود و دارویی در بازار وجود ندارد. بیمه‎ها و دولت باید چاره‎ای برای این داروهای خاص و بسیار مهم برای سلامتی بیماران بیندیشند تا در چنین شرایطی گرفتار نشویم. همچنین نباید جان تعداد زیادی بیمار تنها به دلیل سوء مدیریت‌ها به خطر افتد. هرچه این زمان بیشتر شود میزان مصرف داروی هر بیمار افزایش خواهد یافت و در نتیجه باید میزان بیشتری از داروها سفارش داده شود.

در صورتی که توجهی به داروی بیماران تالاسمی صورت نپذیرد درمان آنها به تعویق خواهد افتاد. همچنین امکان دارد که هر روز یکی از آنها به دلیل جمع شدن آهن بسیار زیاد در بدن فوت کند. بهتر است تا این دارو را در داخل کشور بسازیم تا در چنین شرایطی گرفتار نشده و در هر زمان در دسترس بیماران قرار گیرد. نمونه‎ای از این دارو در داخل ایران تولید می‎شود اما متأسفانه از کیفیت پایداری برخوردار نیست. بیماران تالاسمی ممکن است که به بیماری‎های دیگری هم مبتلا باشند که همزمانی این بیماری‎ها با یکدیگر میزان هزینه‎ها را بسیار افزایش خواهد داد.

مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی

باید بیماری تالاسمی را بیماری جدی بدانیم و حتی در بخش‎های بیمارستانی نیز جایی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به این بیماری قرار دهیم تا مشکلات مربوط به آنها برطرف شود. هرچه حمایت‎ها بیشتر شود طول عمر بیماران مبتلا به تالاسمی هم بیشتر خواهد شد.

نظر شما درباره مشکلات تأمین داروی بیماران تالاسمی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز