سالمندی در ایران روز به روز در حال افزایش می‌باشد، جمعیت از حالت جوان به پیر تبدیل می‎شود که این خود یک هشدار برای نظام سلامت ما خواهد بود.

سالمندی جمعیت چه نتایجی دارد؟

زمانی که جمعیت نیز از حالت جوان به سمت پیری پیشروی می‎کند، در نهایت ضربه‎ای که به سیستم وارد می‎کند اغلب در سطح سلامت و همچنین در سطح بیمه خواهد بود. در گذشته جمعیت مربوط به ایران در مرحله‎ای قرار داشت که احتمال بازگشت به سوی جمعیت جوان تا حدودی وجود داشت اما امروزه با قطعی شدن این انتقال جمعیت، شرایط کمی حساستر می‌شود. این موضوع نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان هم به عنوان مسئله‎ای جدی و مهم تلقی می‎شود که باید همواره به آن رسیدگی شود. یکی از دلایل مربوط به افزایش جمعیت و صعود آن به سوی سالمندی به دلیل کاهش آمار تولد است که قطعا شرایط سخت زندگی نیز بر روی آن مؤثر می‎باشد.

سالمندی جمعیت چه نتایجی دارد؟

درصدی که مربوط به سالمندی جمعیت ایران می‎باشد در حال افزایش خواهد بود. در نهایت می‎توان اینگونه تحلیل کرد که در حدود سی سال آینده این ریتم مربوط به سالمندی جمعیت به دو برابر کنونی افزایش می‎یابد. یکی از مهم‎ترین دلایل مربوط به این پدیده افزایش تعداد بیماران است. زیرا هرچه که سن بالاتر می‎رود ابتلا به انواع بیماری‎ها افزایش خواهد یافت. از جمله بیماری‎ها که معمولا می‎تواند فشاری بر سیستم وارد آورد، بیماری‎های غیرواگیر نظیر فشار خون و دیابت بوده که در سالهای اخیر نیز سایر بیماری‎ها مثل سرطان‎ها، بیماری‎های شغلی، تغییر در انواع حس‌ها مثل بینایی و شنیدن، افزایش تعداد سکته‎های مربوط به قلب و مغز و . . . اهمیت رسیدگی به این رده‎های سنی بیشتر شده است.

سالمندی جمعیت چه نتایجی دارد؟

در سنین سالمندی معمولا علاوه بر بیماری‎های مورد نظر با تشدید تغییراتی در ساختار استخوان‎ها خطر جدی افراد را تهدید می‎کند. معمولا پوکی استخوان، آرتروز زانو و گردن، شایع‎ترین بیماری‎ها به شمار می‎روند. بار بیماری ناشی از آنها و آسیبی که به قدرت و ساختار بدن وارد می‎کنند، معمولا حادتر از تصور ما می‎باشد. بیمه سلامت و سایر بیمه‎ها اجبارا باید خدماتی ارائه دهند که در انتها هزینه‎های بیشتری بر سیستم تحمیل شده و در نتیجه پرداخت آنها مشکل‎تر خواهد بود. در صورتی که بتوانیم سیستم بهداشتی فعال‎تری داشته باشیم میزان تولد بالاتر و میزان مرگ و میر کمتر می‎شود. علاوه بر آن با بهبود شرایط بهداشتی ناتوانی در دوران پیری کاهش خواهد یافت و همچنین نیروی فعال ما پابرجا خواهد بود. راهکار اصلی برای تأثیر کمتر توجه به نظام ارجاع و استفاده از سیستم حاکمیتی پزشک خانواده می‎باشد، در این صورت پیش از بیمار شدن، فرد علائم آن را مشاهده نمود و درمان او هزینه‎ای کمتر خواهد داشت.

نظر شما درباره سالمندی جمعیت چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.