در سالهای اخیر یکی از خدمات خوب دولت یازدهم برای مردم، بیمه سلامت بوده، بیمه سلامتی که رایگان بود. امروز خبرها حکایت از آن دارد که برخی از مردم اگر نیاز دارند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند باید مبلغی را پرداخت کنند. اما خوشبختانه این شرایط برای تمامی بیمه شدگان نیست. تنها برای یک میلیون و پانصد نفری می‎باشد که از نظر حقوقی در سطح بالایی قرار دارند و استفاده آنها از بیمه سلامت رایگان دولت ضایع شدن حق افرادی است که واقعا نیازمند هستند.

به نظر بسیاری از صاحب نظران شاید این اقدام خوب نباشد. اما از نظر عده زیادی از مردم منصفانه است. با خارج شدن آنها از گردونه رایگان بودن و پرداخت حق بیمه خود، خدمات برای عده دیگر بهتر خواهد بود. یارانه که کمک خرج دولت می‌باشد و همچنین بیمه سلامت که برای متحول کردن نظام سلامت ایران برای قشر کم درآمد می‎باشد که توانایی مالی پرداخت هزینه‎های هنگفت درمانی را ندارند. تحقیقاتی صورت گرفته که آیا این تعداد پذیرفته شده برای بیمه شدن واقعا نیازمند هستند یا خیر. این افراد باید برای پانزده تا صد درصد پرداختی خود را آماده کنند.

تحقیقات بیمه سلامت

این میزان پرداختی در حقیقت به علت درآمدی که سند و مدرک آن هم موجود می‎باشد تعیین شده است. زیرا بیمه سلامت توانسته مدارک لازم اشخاصی که سرپرست دریافت این خدمات می‎باشند را در یک لیست جمع آوری کند. اصولا افرادی که به صورت قانونی ثابت شده کمتر از 1 میلیون در ماه درآمد دارند که کمترین حقوق در شرایط فعلی می‎باشد، از پرداخت کردن حق بیمه معاف هستند و بیمه سلامت برای پرداخت آنها را در نظر نگرفته است. اما افرادی که بیش از این میزان و حتی بالاتر هم درآمد دارند و تاکنون زیر پوشش هیچ بیمه‎ای نبودند اگر هنوز هم تمایل به استفاده از بیمه سلامت دارند بر اساس درآمد خود بین شصت تا چهارصد هزار تومان را باید پرداخت کنند. در صورتی که پرداخت نکنند از چرخه حذف خواهند شد.

بیمه سلامت

حذف گروهی افراد از بیمه سلامت

از زمانی که دولت بیمه سلامت را به صورت همگانی برای هر فرد فاقد بیمه اجباری کرده، همه مردم بدون توجه به میزان درآمدشان زیر پوشش قرار گرفته‌اند. درصد زیادی از این افراد که واقعا نیازمند بودند تحت پوشش قرار گرفتند. اما از آنجا که در ابتدا میزان درآمد برای بیمه سلامت مطرح نبوده، افرادی که می‌توانستند هزینه‎های آزاد را بپردازند هم تحت پوشش قرار گرفتند. به همین دلیل نتوانسته با این حجم ده میلیونی از جمعیت خدمات مطلوبی را ارائه دهد.

بیمه سلامت با صحبت‎های وزیر بهداشت نسبت به تغییر رویه خود کمی دلسرد شد. زیرا وزیر دوست داشت مردمی که نیازمند هستند زیر پوشش قرار داشته باشند. در نتیجه از چند روز گذشته این نظرات وزیر مورد تقدیر قرار گرفت و مسئولان تصمیم گرفتند بر اساس تحقیقات خود برخی از افراد دارای تمکن مالی را از خدمات رایگان بیمه سلامت کنار بزنند. اما هنوز هم این افراد در ازای مبالغ ناچیز نسبت به سایر شرکت‎های بیمه می‎توانند زیر پوشش این بیمه دولتی یعنی بیمه سلامت قرار داشته باشند.

در سالهای اخیر این بیمه نتوانست به وعده‎های خود عمل کند و روز به روز بر میزان بدهی‎های آن افزوده شد. بنابراین تصمیم گرفت تا چند درصدی را حذف کند که در ابتدا افرادی که دارای دو دفترچه بودند و حال هم افرادی که تمکن مالی دارند حذف خواهند شد. اما در سیستم جدید بیمه سلامت در صورت ثبت نام متوجه خواهید شد که هر فردی که دفترچه بیمه داشته باشد و این موضوع مشخص شود دیگر ثبت نامی صورت نخواهد گرفت.