برطبق قانون تعرفههای پزشکی مثلا در سال 96 باید در انتهای سال 95 اعلام شود. اما در سالهای اخیر این نظم دچار یک اختلال شده و همچون گذشته در سال قبل از آغاز سال جدید تعرفههای پزشکی اعلام نمیشود. این تغییر در زمان اعلام تعرفههای پزشکی میتواند مشکلساز شود. زیرا تمامی مراکز ارائه خدمت باید با همان تعرفههای قبلی به کار خود ادامه دهند.
از این رو بیمهها هم باید با همان روال قبلی به کار بپردازند. در حالی که در واقعیت چنین نیست و در بازار هزینه بسیاری از وسایل پزشکی رشد قیمتی داشته و اگر یک مرکز بر اساس همان تعرفهها پیش برود میتواند دچار ضرر شود.
یکی دیگر از مشکلات این است که برخی از مراکز متخلف تعرفههای پزشکی را خود به خود، قبل از آنکه میزان قیمتها تعیین شوند بالا میبرند. این کار به نوعی میتواند همچون کرایه قیمت تاکسیها باشد که برخی از تاکسیرانان قبل از آنکه نرخی تصویب شود یک نرخی را شنیدهاند و با وجود کذب بودن، اقدام به افزایش کرایهها میکنند. در این بین به شرکتهای بیمه هم ضرر وارد میشود، زیرا این شرکتها باید بر اساس افزایش قیمت که در خدمات رخ داده، برخی برنامههای خود را تغییر بدهند و هم سو با این تعرفههای پزشکی قرار دهند.
میزان تعرفههای پزشکی در هر سال با توجه به در نظر گرفتن برخی از فاکتورها در حال تغییر است و نمیتوان چنین تصور کرد که هزینهها به یک صورت باقی بماند. به همین دلیل زمانی که نزد یک متخصص میروید ممکن است که مبلغ 40000 تومان را پرداخت کنید اما در سال بعد این مبلغ بیش از این میزان باشد. باید به این موضوع هم توجه داشت که این تعرفهها با رشد چشمگیری همراه نیست و هر سال تنها چند درصد بر مبلغ سال قبل افزوده میشود.
در برخی مواقع پیش آمده که تعرفههای پزشکی حتی تا تیر ماه هم ادامهدار شده است. این موضوع میتواند به علت عدم توافق بر سر قیمتها در بین کارشناسان موجود باشد. در این بین یک سری سازمانها به عنوان ذینفع قرار دارند همچون وزات بهداشت، سازمان بیمهای کشور، وزارت رفاه، سازمان نظام پزشکی و دولت که نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی میباشد.
نظام پزشکی کشور به نوعی متولی امر ایجاد و تعیین تعرفههای پزشکی از سال 83 بوده است. در واقع با تصویب این حالت میتوان گفت که این قیمتها یک سازماندهی معنی داری پیدا کرده است. یکی از مشکلات دیگر حوزه ارائه خدمات بیمه این است که در هیچ کشوری به غیر از ایران مطالبات بیمه شده پس از چند ماه دریافت نمیشود. بلکه در همان چند روز پس از استفاده از خدمات توسط بیمه شده دریافت میشود. این چرخه اقتصادی بین بیمه، مردم، دولت، بخشهای دولتی و خصوصی باید به صورت کاملا روان کار کند و در غیر این صورت با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.
درک بهتر این موضوع با این مثال میباشد: فرض کنید که شما پزشک هستید و یک مرکز درمانی دارید. هر چند وقت یکبار باید تجهیزات لازم پزشکی را تهیه کنید، هزینههای پرستاران موجود و سایر اعضای تیم را باید به صورت ماهانه بپردازید، هزینه آب و برق و گاز و . . . را باید پرداخت کنید. در حالی که تمامی این موارد از آغاز سال جدید افزایش یافته اما دریافتی یک پزشک و افزایش قیمت خدمتی که ارائه میکند چند ماه بعد صورت میگیرد. این پزشک در کار خود مسلما به مشکل بر میخورد و در حدود چند ماه باید هزینهها را از جیب پرداخت کند!
تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…
از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…
قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…
همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…
خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…
یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…