الحاقیه بیمه شخص ثالث و تعهداتی که در آن وجود دارد از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. زیرا عمل به تعهدات در آن قید شده و برای هر سال باید مورد تمدید قرار گیرد. در غیر این صورت اگر تصادفی رخ دهد، بیمه جبران آن را برعهده نخواهد گرفت.

ماه‎های در بیمه

در سال چند ماه در زمره ماه‎های حرام قرار دارند. در این ماه‎ها اگر تصادفی صورت گیرد و خسارت جانی و بدنی به فرد وارد شود، دیه‎هایی بالاتر از حالت عادی در ماه‎های غیر حرام را به دنبال دارد. در نتیجه مهم آن است که در این ماه‎ها بیمه شخص ثالث افراد دایر باشد و بتوانند به خانواده فرد فوت کرده دیه را پرداخت نمایند. این در حالی است که راننده مقصر نباشد و تمام اصول در رانندگی وی از مدارک تا طرز رانندگی رعایت شده باشد.

ماه رجب، ماه آغازین برای ماه‎های حرام است. معمولا در هر سالی میزان سقف پرداخت دیه برای بیمه شخص ثالث به خانواده بازمانده اندکی افزایش می‎یابد که در این افزایش فاکتورهای زیادی دخیل هستند. زمانی که الحاقیه بیمه صادر شود تمامی شرکت‌های بیمه‎ای موظف هستند تا به سقف تعیین شده عمل نمایند و خارج از آن سقف پرداخت دیگری نداشته باشند، زیرا بیمه مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد.

الحاقیه بیمه

برای آنکه پرداخت‎ها تمام و کمال باشد نیاز است تا افراد این الحاقیه‎ها را خریداری نمایند و در زمان تصادفات خسارت کمتری را بپردازند. اما در صورتی که فرد چنین الحاقیه‎ای را خریداری ننموده باشد، در زمان پرداخت بر اساس آخرین تعهد بیمه‎ای خسارت پرداخت خواهد شد. بقیه مبلغ خسارت در صورتی که راننده مقصر باشد باید از جیب وی پرداخت گردد.

تا زمانی که الحاقیه بیمه شخص ثالث از سوی دارندگان وسایل نقلیه خریداری نشود، یک پوشش بیمه ناقص را تجربه خواهند نمود و در نتیجه نباید انتظار یک پرداخت تمام و کمال را از شرکت بیمه داشته باشند. زیرا شرکت بیمه در چارچوب قانون عمل می‎کند. در سال 96 قیمت دیه در ماه حرام و غیر حرام اندکی افزایش یافته که در ماه‎های غیر حرام تقریبا معادل با سی میلیون تومان افزایش می‎باشد.

نحوه دریافت الحاقیه

رانندگان محترم می‎توانند با مراجعه به شرکت‎های بیمه مربوطه الحاقیه بیمه سال 96 خود را که قابل خریداری می‎باشد در دست داشته و در ازای پرداخت مبلغ بسیار ناچیز از نگرانی‎های خود بکاهند. رانندگی همیشه و هرجا با خطر و اتفاقات ناگوار همراه است و بهترین راه، پیشگیری از این اتفاقات است. اتفاقاتی که در دست راننده قرار دارد و می‎تواند از مرگ یک زن یا مرد جلوگیری کند.

قیمت‌هایی که برای دیه در هر سال تعیین می‌گردد، وظیفه‌ای بر دوش قوه قضاییه می‌باشد که می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط خاص آن را افزایش یا کاهش دهد. در سالهای اخیر نرخ بیمه شخص ثالث با رشد صعودی همراه بوده که تقریبا در تمام سالها به صورت ثابت وجود داشته و هیچگاه کمتر از میزان اصلی خود اعلام نشده است. اما شما در ابتدای قرارداد بیمه شخص ثالث خود از این میزان اطلاعی ندارید و اگر تصادفی داشته باشید باید هزینه‎های دیگر را خود بپردازید.

به همین دلیل بلافاصله پس از اعلام قیمت الحاقیه بیمه صادر می‎شود. از آن پس می‎توانید برای خرید آن اقدام نمایید.