سلامتی یکی از مهمترین ارکانی است که فرد در زندگی خود باید به آن توجه داشته باشد. بنابراین باید قبل از به اوج رسیدن هر بیماری به نزد پزشک مربوطه خود که در نظام سلامت، پزشک خانواده می‎باشد مراجعه نموده و در نهایت به درمان و پیشگیری از بیماری‎های دیگر بپردازد. در حالی که در نظام سلامت با چنین پدیده‌ای روبه رو نیستیم و این خود بسیار ناخوشایند است.

 

اهمیت سلامتی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی

سلامتی فرد تنها به داشتن یک تن سالم نیست، بلکه سلامتی یعنی سلامت برای تن، برای روح و سلامت داشتن از نظر اجتماعی. فردی که از نظر بدنی بسیار سالم است، اما سلامت روحی ندارد و به دلیل بیکاری خود در اجتماع حضور ندارد باید یک بیمار تلقی شود و برای اینکه بیماری او از بین رود، هرکاری که از دستمان برمی‎آید باید برای او انجام دهیم. این حمایت باید از سوی دولت بیشتر باشد.

 

وزارت بهداشت در 4 سال آینده از نظام سلامت چه خواهد کرد؟

حمایت‎های اجتماعی می‎توانند سرلوحه‎ای برای افرادی که توانایی حمایت از چنین افرادی را دارند باشد و به کارآفرینی برای این افراد بیانجامد. رفتن به سرکار برای آنها یعنی معجزه و زمانی که این نمعجزه رخ دهد، از نظر روحی هم دگرگون خواهند شد و از گوشه نشینی در خانه خود بیرون خواهند آمد و این نتیجه داشتن یک سلامت کامل از نظر سازمان بهداشت جهانی می‎باشد.

 

مهم ترین هدف طرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت در واقع می‎خواهد که این سلامت برای همه مردم به یک میزان برقرار شود و برای اینکار نیاز است تا سازمان‎های دولتی مختلف و دولت الکترونیک حمایت‎هایی را انجام دهند. یکی از مهمترین کارهایی که می‎توان انجام داد در حقیقت ایجاد پرونده سلامت برای هر فرد به صورت الکترونیکی می‎باشد که این موضوع تنها از سوی پزشک خانواده قابل انجام است.

 

وزارت بهداشت در 4 سال آینده از نظام سلامت چه خواهد کرد؟

داشتن پرونده سلامت الکترونیکی یعنی اینکه کل کشور ایران با یک سیستم در نظام سلامت همراه باشند و فرد با مراجعه به پزشک خانواده خود از تمامی مشکلات و بیماری‎هایی که دارد یک سری اطلاعات به وی بدهد که در نتیجه این اطلاعات را پزشک خانواده در نظام سلامت همگانی ثبت خواهد کرد. بنابراین اگر بیمار در جایی خارج از استان دچار بی حالی شود و به بیمارستان برود با زدن یک شماره همانند کد ملی می‎توان به تمامی اطلاعات و تاریخچه بیماری‎هایی که دارد دسترسی داشت و این خود مهمترین هدف است.

دانستن اطلاعاتی در خصوص فرد می‎تواند به نفع بیمار و پزشک باشد. زیرا پزشک تمام آزمایشات صورت گرفته، داروهایی که فرد مصرف می‎کند و . . . را در یک سیستم مطالعه می‎کند و بنابراین نیازی به انجام دوباره این آزمایشات و سایر مراحل تشخیصی نیست. در نهایت پزشک می‎تواند مناسب‎ترین و کم عارضه‎ترین درمان را برای او در نظر بگیرد.

 

برنامه های وزیر بهداشت در دولت دوازدهم

وزیر بهداشت از اینکه دوباره به این پست دعوت شده بسیار راضی و خرسند می‎باشد و در خصوص برنامه‎های جدید خود در دولت دوازدهم برای ملت شریف ایران، برپایی پرونده سلامت الکترونیک را در نظام سلامت کنونی مهمترین برنامه می‎داند. همچنین او تأکید دارد که باید از سنین کودکی پیشگیری بهتر از درمان و همچنین مراجعه به پزشک و خودداری از مصرف خودسرانه دارو را به کودکان آموزش دهیم تا در بزرگسالی دچار مشکل نشوند.

وزارت بهداشت در 4 سال آینده از نظام سلامت چه خواهد کرد؟

نظام ارجاع بیمار از پزشک عمومی به متخصص و پس از آن به فوق تخصص می‎تواند مهمترین اهدافی باشد که دولت باید به آنها توجه داشت باشد و این مهم تا زمانی که پرونده سلامت الکترونیکی برای بیماران راه اندازی نشود، محقق نخواهد شد. وزارت بهداشت باید بتواند مطالبات مردم و همچنین نهادهای دولتی و درمانی را از دولت بستاند و منابه مالی را به آنها تزریق نماید.

 

چه خبر از نظام سلامت در این دوره؟؟؟

این سؤال بسیاری از مردم و اصحاب رسانه می‎باشد که آیا در این دولت هم همانند دولت گذشته با جدیت به حمایت از نظام سلامت و طرح تحول آن پرداخته می‎شود یا خیر؟؟؟ این سؤال تنها یک پاسخ دارد و آن هم بله است. نظامی که تاکنون گام‎های بسیار مثبتی را در جهت سلامتی داشته نباید به هر دلیل متوقف شود و باید با تمام جدیت به حمایت و حفاظت از آن بپردازیم تا در میدان مخالفان پیروز شویم.

 

وزارت بهداشت در 4 سال آینده از نظام سلامت چه خواهد کرد؟

در ایران نهادهای مختلف و سازمان‎های دولتی و غیر دولتی ، مسئولان مختلف و . . .  در حال حاضر با طرحی که برای مردم بوده و خواهد بود مشکل دارند و هر کاری را برای منحل کردن آن انجام می‎دهند. اما وزارت بهداشت سرسختانه در پس گرفتن این حق مردم می‎باشد و به امید خدا در این راه موفق خواهد شد. زیرا داشتن یک نظام سلامت یکپارچه حق مردم شریف ایران می‎باشد.

 

عوامل مؤثر بر سلامتی مردم ایران

معمولا در هر کشوری مردم به دولت و سازمان‎های مربوط به آن اعتماد دارند. اما این موضوع در شهرها نسبت به روستاها بیشتر دیده می‎شود و شاید یکی از عوامل بالای مرگ و میر در شهرها از بین نرفتن عوامل مؤثر بر سلامتی مردم می‎باشد. یکی از مهمترین عوامل استفاده از مواد غذایی است که توسط سازمان‎های دولتی تأیید شده‎اند. مردم به این تأیید و مهر استاندارد اعتماد دارند و ما نباید این اعتماد را خدشه دار نماییم.

مورد بعدی در رابطه با آلوده بودن هوا و ملموس بودن آن به خصوص در زمستان می‎باشد. در حالی که سازمان‎های دولتی و محیط زیست باید فعالیت‎هایی را در این زمینه انجام دهند تا مردم سلامتی را تجربه کنند. از این قبیل عوامل بسیار زیاد هستند. بنابراین یکی از کارهای دیگری که وزارت بهداشت در دوره جدید انجام خواهد داد، بازرسی‎های دقیق و استفاده از تیم‎های کارشناسی برای از بین بردن موانع خواهد بود.

منبع:

بهداشت نیوز