امروزه اقتصاد کشور و همچنین شرکت‎های موجود همچون بیمه البرز با عوامل مختل کننده درگیر شده است. از همین رو واگذاری شرکت‎ها به بخش خصوصی با بایدها و نبایدهایی همراه شده است.

فعالیت بخش خصوصی

بخش خصوصی با سرمایه گذاری افراد مختلف پای به عرصه فعالیت می‎گذارد. اما همانطور که می‎دانید که فعالیت‎ها نیاز به حضور افراد باتجربه و فعال خواهند داشت. بنابراین بسیار مهم است که چه کسانی و با چه تصمیماتی در یک شرکت کاملا خصوصی عضو می‎شوند و اهداف آنها در چه موازینی تعریف شده است. یکی از اخبارهای منتشر شده در ارتباط با شرکت بیمه البرز می‌باشد که گویا قرار است تا به بخش خصوصی نیز منتقل شود.

واگذار کردن بیمه البرز به بخش خصوصی

بسیاری از افراد فعال در زمینه بیمه با واگذار کردن بیمه البرز از بخش دولتی و حمایت‎های دولتی به بخش خصوصی مخالف هستند. زیرا تصمیم گیری‎های آزادانه در بخش خصوصی می‎تواند به پیکره یک شرکت آسیب برساند و به همین دلیل نیاز است تا بررسی‎هایی در این رابطه صورت پذیرد و بدون اطلاع رسانی این کار انجام نشود. از نظر فعالان در بخش خصوصی این واگذاری می‌تواند به نفع شرکت باشد و در نتیجه منجر به افزایش بهره روی شود.

از نظر هیئت وزیران این واگذاری که تنها برای بیمه البرز نمی‎باشد و چند شرکت دیگر هم در آن سهیم خواهند بود باید هرچه سریع تر انجام شود. در حال حاضر تأکید بر تعیین کردن قیمت نهایی و در نتیجه ادامه واگذاری خواهد بود.

این تصمیم در آذرماه سال جاری به نتیجه رسید و پس از بررسی قیمت از طریق سازمان مربوطه اعلام خواهد شد تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این شرکت اقدام نمایند.

واگذار کردن بیمه البرز به بخش خصوصی

حمایت سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی سازی اعتراضات مختلف در زمینه واگذاری را به رسمیت می‎شناسد. اما به این نکته اشاره دارد که استفاده از حمایت‌های دولت و زیر پرچم دولت قرار گرفتن تا زمانی محدود خواهد بود و پس از آن شرکت‎ها باید توانایی اداره را داشته باشند و به صورت مستقل تصمیم گیری نمایند.

در حال حاضر خبری از نحوه واگذاری وجود ندارد و اطلاعاتی در این رابطه در دسترس ما قرار نگرفته است. معمولا دو روش برای گرفتن سرمایه‎ها وجود دارد که هریک از این روش‎ها با مزایا و معایبی نیز همراه خواهد بود.

اغلب شرکت‎های بیمه‎ای همانند بیمه البرز از هزینه‎های ناشی از بلایای طبیعی در رنج و عذاب هستند و نمی‎‌دانند که چگونه و از چه راهی باید این هزینه‎ها را بررسی نمایند و به حد نصاب برسند. برخی از آنها هنوز با سپرده‎های بانکی کمتر از حد معمولی در حال فعالیت هستند و به همین دلیل این نوع واگذاری را منطقی نمی‎دانند. زیرا بر اثر وقوع بالای طبیعی باید پاسخگوی مردم باشند. اما با این شرایط هیچ پاسخگویی وجود نخواهد داشت.

واگذار کردن بیمه البرز به بخش خصوصی

بیمه همگانی نوعی از بیمه‎های اجباری کم بها می‎باشد که معمولا از طریق قبوض حامل‎های انرژی دریافت خواهد شد. این نوع بیمه می‎تواند فرهنگ بیمه را در کشور نهادینه سازد و در صورت وقوع یک اتفاق به صورت کاملا برنامه ریزی شده از منابع دریافتی مردم این جبران خسارت صورت پذیرد. سهم هر فرد بسیار کم است اما در ابعادی بزرگ به یک سهم بزرگتر نیز تبدیل خواهد شد.

شرکت‎های بیمه‎ای و بیمه مرکزی در حال فعالیت برای حضور شرکت‎‌های خارجی و سرمایه‎گذاران خارجی می‎باشند. حضور این نوع سرمایه گذاری‌ها می‌تواند توان شرکت‌های بیمه‎ای را در سطح کشور تغییر دهد و این خود یکی از خبرهای بسیار خوب برای صنعت بیمه و بیمه‌های بخش خصوصی همانند بیمه البرز می‌باشد.

منبع:

ریسک نیوز