در ایران وضعیت مربوط به ساخت و ساز در حد مناسبی قرار نئارد و نمی‎توان بیمه‎ها را مجاب نمود تا بتوانند خسارت‎های احتمالی را پوشش دهند.

معمولا در ایران ساخت و ساز به صورت فزاینده‎ای در حال افزایش می‎باشد. اما آیا این چنین افزایشی می‎تواند منطقی باشد یا این که باید بررسی‎هایی صورت پذیرد تا بتوان به شرایط ایده‎آل اصلی بازگشت. مهندسین ناظر این بار نقشی بسیار پررنگ‎تر از قبل دارند، آنها باید بتوانند تا آنچه را نیاز است برای خود و خانواده خود و همچنین جامعه فراهم آورند. ساختمان‎هایی که بر ساخت آنها نظارت دارند باید از هر نظر ایمنی لازم و کافی را داشته باشند و از استانداردها پیروی نمایند.

مهندسان ناظر و تغییر در وضعیت ساخت و ساز

مشکل تا زمانی که از پایه حل نشود، به آسانی و خود به خود حل نخواهد شد، عملا در این زمینه در شرایط فعلی ناتوان هستیم مگر آنکه قوانین جدید وضع شود یا آنکه بتوانیم در شیوه‌ی نظارت مهندسین تغییر ایجاد نماییم. پیشرفت‎های این حوزه بسیار کندتر از حد تصور بوده و پیشرفت قابل ملاحظه‎ای حاصل نمی‎شود. ما باید بتوانیم ساختمان‎هایی را ایجاد کنیم که عمر آنها بیشتر از سی سال باشد، متأسفانه در سالهای اخیر عمر بسیاری از خانه‎ها به زیر بیست سال کاهش یافته است. اگر نگاهی به خانه‎های مربوط به آمریکا داشته باشیم این عدد چیزی در حدود صد سال است. بنابراین تفاوت ساخت در ایران به نسبت کشورهای دیگر از زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود.

بررسی کیفیت ساخت و ساز یک ساختمان ساخته شده کاری است که باید بسیار موشکافانه انجام شود. در ابتدا نظام مهندسی و مهندسین ناظر نقش دارند، پس از آن شهرداری‎ها و در نهایت بیمه‎ها که مسئولیت خسارت‎های وارده را برعهده خواهند داشت. بنابراین دو عضو ابتدایی به نسبت بیمه باید فعال‎تر باشند. متأسفانه حقی که به عنوان زحمت کشیده شده برای بررسی و نظارت توسط یک مهندس باید به او پرداخته شود در زمان مقرر نبوده و معمولا دو تا سه ماه بیشتر خواهد بود.

مهندسان ناظر و تغییر در وضعیت ساخت و ساز

دادن وام‎های متعدد نمی‎تواند کیفیت ساختمان را تضمین کند، بلکه این تسویه کردن حقوق برای مهندسین ناظر است که می‎تواند بر روی کیفیت کار آنها مؤثر واقع شود. به جای دادن وام برای ساخت و ساز بهتر است تا وام‎های قرض الحسنه‎ای را برای مهندسین ناظر در نظر گرفت تا عده‎ی بسیار کمی از آنها برای گذران زندگی خود دست به کارهای ناشایست جهت تأیید نمودن یک ساختمان نزنند.

نظر شما درباره مهندسان ناظر و تغییر در وضعیت ساخت و ساز چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز