در جامعه‌ای که ما انسان‌ها در آن زندگی می‌کنیم، بیمه یکی از مهمترین ارکان آن به شمار می‌رود. زیرا با داشتن آن به خصوص از نوع زندگی می‌توان برای ادامه زندگی احساس رضایت و آرامشی را برای خود ترسیم کرد که امید را در دل ما زنده نگه دارد. اما متأسفانه بیمه و به خصوص فرهنگ مربوط به آن هنوز هم در جامعه ما راه اندازی نشده است و همیشه و هرجا با آن مشکل داریم. باید این موهبت به عنوان یک رکن از خانواده و در کنار سایر اعضای خانواده قرار گیرد. زیرا در مواقع لزوم این رکن می‌تواند کمکی بیش از حد یک عضو خانواده را برای شما به همراه داشته باشد.

ما در کشور خود از طرق مختلف قصد افزایش فروش بیمه را داریم اما تنها قصد داشتن کافی نیست بلکه نیاز است تا ما بتوانیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم. شاید به چنین طریقی بتوان مشکلات عدیده را از سر راه برداشت. پس باید با همفکری اعضای خانواده خود و پرس و جو و تحقیقاتی که در زمینه تأمین اجتماعی می‎توانیم انجام دهیم، برای رسیدن به یک نتیجه درست در تلاش باشیم. قطعا اگر بخواهیم این نتیجه اتفاق می‌افتد.

عامل بعدی شبکه فروش یا به نوعی بازاریابی است که این روزها بر سر زبانها قرار دارند. در حقیقت وجود یک شبکه بازاریابی امری بسیار پسندیده است. اما به شرطی که هدف این شبکه چیزی به غیر از افزایش سرمایه باشد. این روزها بازاریابی تنها به دست آوردن سرمایه و تعداد فروش بالاتر می‌باشد. در حالی که اصل هدف و فواید آن فراموش شده و هدفی به غیر از مال اندوزی دارد. همه می‌دانیم که امروزه شرکت‌های مختلف مربوط به این رده شغلی بیش تر از هر شرکت دیگری در حال ضرر می‌باشند و تنها علت آن هم سرمایه اندوزی و نبود یک سری سیاست‌های درست می‌باشد.

مشکلات مختلف بازار بیمه ایران

مدیران شرکت‌های باید مسئولین نمایندگی‌های مختلف و همچنین کارمندان خود را در کنار خود جمع کنند و وظایفی که بر روی دوش آنها نهاده شده را برای آنها تشریح کنند. هدف اصلی از تأسیس شرکت بیمه‌ای خود را هم توضیح دهند. زمانی که کارمندان بدانند تنها برای رفع نیازهای مالی بر سر کار نیامده باشند، قطعا می‎دانند که با چه شیوه‌ای عمل کنند. اما زمانی که هدف تنها جمع کردن سرمایه باشد بیمه نقشی نخواهد داشت و تنها افزایش تعداد مشتری‌ها بدون در نظر گرفتن کیفیت بالا مدنظر قرار دارد.

در حقیقت بیمه همچون یک بازار پر از وسایل پر زرق و برق اما بدون کیفیت به نظر می‌آید که می‌تواند به شدت فریب دهنده باشد. اما چنین تصوری در رابطه با همه شرکت‌های بیمه یکسان نیست. برخی از آنها تنها ضرر می‌بینند، اما مهمترین مسئله برای آنها افزایش کیفیت بیمه‌هایی است که برای مردم در نظر گرفته‌اند. از جمله رشته‌های بیمه‌ای که به دلیل ازدیاد مشتری چندان اهمیتی در کیفیت آن مد نظر قرار نخواهد گرفت بیمه شخص ثالث و بیمه درمان خواهد بود.

شبکه‌های فروش که در سرتاسر کشور وجود دارند به دلیل آنکه از هر فروش خود در زمینه‌های مختلف درصد کارمزد زیادی را به دست می‌آورند موجب شده تا هدف آنها تنها جذب مشتری یا همان سرمایه‌ها باشد. آنها تمامی تلاش خود را می‌کنند تا تعداد مشتری‌ها در رابطه با بیمه شخص ثالث و همچنین بیمه درمان افزایش یابد. اما در رابطه با سایر بیمه‌ها هیچ فعالیتی ندارند و به نوعی غفلت آنها در این جا نمایان خواهد شد. در حقیقت بیمه تنها در این دو رشته خلاصه نمی‌شود، اما به دلیل آنکه این دو رشته برای آنها سودآوری دارند تمام تلاش خود را در این راه قرار داده‎اند.

اما حالا که خبر از بیمه شخص ثالث الکترونیکی شده به دلیل آنکه نمایندگی‎ها و شبکه‎های فروش آنها می#توانند کارمزد خود را تا درصد زیادی از دست بدهند نسبت به این تصمیم مخالفت خود را اعلام نموده‎اند. در حقیقت آنها خواستار لغو این تغییر هستند، با توجه به تعداد زیاد اعتراضات در حال حاضر بیمه مرکزی در حال رسیدگی به این موضوع می‎باشد و هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است.