شرکت‌های بیمه‌ای چه خصوصی و چه دولتی این روزها تحت فشار جدی از سوی چند ارگان قرار دارند که مهمترین آنها بیمه مرکزی است. شرایطی وجود دارد تا شرکت‌های مختلف بتوانند در بورس قرار گیرند. این شرایط در 3دسته تقسیم بندی شده‌اند و شرکت‎های بیمه هم وظیفه دارند تا آنها را عملی کنند.

لزوم داشتن سرمایه

برای صورت‎های مالی ارائه شده توسط شرکت‎ها استاندارهایی تدوین شده که شرکت‌های بیمه‌ای باید بر اساس آن عمل کنند. سرمایه‎ای که یک شرکت بیمه برای تعهدات خود باید در اختیار داشته باشد حدود صد و پنجاه میلیارد تومان است. در نهایت قوانین وضع شده برای حاکمیت شرکتی وجود دارد که بیمه‌ها موظف هستند آنها را اجرا کنند.

این سه شرط اصلی‌ترین مواردی هستند که این روزها بر روی بیمه‎های مختلف فشار وارد می‎کنند و آنها مجبور می‎کنند تا آنها را انجام دهند. در صورتی که شرکت‌های بیمه‌ای حتی یک مورد از آنها را رعایت نکنند حق حضور در بازار بورس را ندارند و این موضوع می‌تواند برای آنها گران تمام شود. زیرا شناخته شده‎ترین شرکت‎ها در بازار بورس و بیمه قرار دارند. حتی این فشارها بر روی بانک‎های مختلف در کشور هم اعمال شده اما آنها هنوز نتوانستند که صورت مالی درستی را داشته باشند.

یکی از مهمترین نگرانی‎ها این است که سه عضو بسیار مهم یعنی دولت، بورس و بیمه مرکزی بر اجرای این قوانین پافشاری دارند و در این راه هم بسیار جدی هستند.

شرکت های بیمه ای

ارائه صورت‎های مالی در شرکت‌ها

بازار سرمایه که در ایران قرار دارد، نیازمند آن است تا راه‌هایی برای بهبود وضعیت آن نیز صورت گیرد. در همین راستا توانسته تا با وضع یک سر قوانینی این هدف مهم را دنبال کند. یکی از مهمترین کارهایی که نیاز است رعایت شود، ارائه صورت‎های مالی بسیار شفاف و درست می‎باشد. زیرا در غیر این صورت نمی‎توان در بین بازارهای مختلفی که در دنیا وجود دارد رتبه خوبی را به خود اختصاص داد. در نتیجه انجام این مقررات برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار ضروری اعلام شده و هیچ تخفیفی هم درنظر گرفته نمی‎شود.

در شرکت‌های بیمه‌ای یا بانکها و یا هر شرکت دیگری، الزامی است تا در سریع‎ترین زمان ممکن بر اساس استانداردهایی که در ایران و به صورت بین‎المللی تعیین شده، حسابرسی‎هایی صورت گیرد و صورت‎های مالی آنها به سرعت ارسال گردد. علاوه بر آن این صورت مالی تعیین شده باید به تأیید بیمه مرکزی برسد تا تقلب‎هایی که وجود دارد به سرعت تشخیص و به آنها رسیدگی شود.

از میان برداشتن زیان‎ها

اما از سوی برخی از تحلیل‎گران این تعیین صورت‎های مالی موجب شده تا به بسیاری از بانک‎ها زیان‎هایی وارد شود که برای جبران آنها تلاش‎های بسیاری نیاز است. این زیان‎ها تنها پس از تأیید و تصویب دادن صورت‎های مالی بانک‎ها پدید آمده و تا پیش از آن چنین زیان‎هایی وجود نداشته است. این اتفاق نباید برای شرکت‎های مختلف دولتی و خصوصی و به خصوص شرکت‌های بیمه‌ای رخ دهد. همچنین تأمین میزان سرمایه‌ای که مد نظر قرار داده شده بسیار مشکل است و برخی از شرکت‌های در حال کار نمی‌توانند چنین مبلغی را در نظر بگیرند.

گفتنی است که در این تعیین تکلیف‌ها، مقرر شده که برای تأسیس کردن یک مؤسسه بیمه‌ای نیاز است تا چه راهکارهایی در نظر گرفته شود و همچنین چه مبلغی به صورت حداقلی نیاز است. علاوه بر آن یکی از جدی‌ترین اهداف دیگر این است که بر کار شرکت‌های بیمه‌ای و معاملاتی که صورت می‎گیرد. عمل کردن به تعهدات و بسیاری از شرایط دیگر نظارت‎‌های مستمر و پیگیرانه‌ای انجام شود تا احتمال هرگونه خطا به سرعت کاهش یابد.
یکی از معضلات در این زمینه این موضوع است که با وجود تأکیدهای بسیار در سرعت بخشیدن به کارها و کارهایی که نیاز می‎باشد، هنوز هیچ کاری صورت نگرفته و ترس از این موضوع وجود دارد که کارهای انجام شده شاید به آن کیفیتی که نیاز است نباشد و تنها با اطلاعات شخصی انجام شده باشد. به همین دلیل آموزش‎هایی هم در این زمینه داده شده تا جای مشکلی وجود نداشته باشد.