طرح کارورزی از بزرگترین طرح‌ها برای ایجاد اشتغال در سال جاری می‌باشد که توسط دولت دوازدهم از تیرماه اجرایی خواهد شد. با چنین طرحی بسیاری از فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار برای مدت چند سال می‌توانند از کار و حقوق و مزایای آن بهره‌مند شوند. طرحی که در صورت عملی شدن می‌تواند مشکلات بالایی از افراد بیکار را حل کند. این فرصت به صورت موقتی است تا در این زمان افراد بتوانند به تخصصی که واقعا در آن توانایی لازم را دارند پا نهند.

وظیفه دولت در قبال بیکاری

بر اساس آمار رسمی کشور در حدود سه میلیون و دویست نفر بیکار می‎باشند. بیکاران جوان در حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر و بقیه افراد هم فارغ‎التحصیلان بیکار می‎باشند که بعد از چندین سال فارغ‎التحصیلی کار و منبع درآمدی برای خود ندارند. دولت به یکباره نمی‎تواند برای چنین جمعیتی کار ایجاد کند، در نتیجه نیاز است تا در زمان خروج از رکود اقتصادی یک سری هزینه‎های موقتی برای راه‎اندازی بازار کار خرج نماید. به چنین ترتیبی می‎توان شاهد تغییرات بود. البته این کار نیازمند وقت و زمان کافی برای گروه‎بندی و هدفگذاری گروه‎ها می‎باشد.

طرح کارورزی به عنوان رده شغلی فراگیر در سرتاسر ایران در حال پیگیری و انجام است و از ماه آینده عملی خواهد شد. طرح کارورزی مصوبه‎ای است که در بهمن ماه سال گذشته توسط شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است. اینکه طرح کارورزی اجرا شود در فروردین ماه امسال عملی گردید.

طرح کارورزی

کارورزی پیش‎درآمدی بر طرح کاج

طرح کارورزی یکی از زیرمجموعه‎های طرح بزرگ کاج میباشد. کاج به معنای کار و اشتغال جوانان است که شامل سه زمینه مهارت‎آموزی در محیط کار واقعی شامل افراد 15 تا 23 ساله، طرح مشوق بیمه کارفرمایی شامل طیف وسیعی از سنین مختلف و طرح کارورزی شامل سنین 23 تا 35 سال می‎باشد. در حال حاضر این طرح مورد انتخاب گردیده و برای تحقق آن تلاش‎های بسیاری در حال انجام است.

در این حالت اگر بنگاه‎های اقتصادی نیازمند جذب افراد کاربلد در بازار کار باشند، از طریق مشوق بیمه کارفرمایی هم مورد حمایت قرار می‎گیرند تا بتوانند آنچه که صلاح است را برای افراد زیر مجموعه خود فراهم آورند. در واقع سهم 23 درصد کارفرما را دولت متقبل خواهد شد. طرح کارورزی برای دو سال می‎باشد. اگر افراد در طی این دو سال کارهای لازم را انجام دادند و همچون یک فرد متخصص توسط بنگاه‎های اقتصادی وارد بازار کار شدند، نیاز دارند تا در طی مدت چهار تا شش ماه دوره دیگری را هم آموزش ببینند تا بتوانند با ترفندهای مختلف کار بیشتر آشنا شوند.

از جمله شرایط استفاده از طرح کارورزی افراد بیکار جویای کار دارای مدرک کاردانی تا دکتری می‎باشند. این گروه با شرط سنی 23 تا 35 سال در گروه هدف قرار دارند. افرادی که در قبل سابقه کار کردن و سابقه بیمه شدن دارند و یا در دانشگاه مشغول به تحصیل می‎باشند، در این گروه قرار نخواهند داشت. این طرح تنها برای یک مدت محدود و تنها برای یکبار است. بیشتر از این میزان و بیش از یکبار ثبت نام قابل قبول نیست. علاوه بر کارورزان، افرادی که جویای نیروی کار هستند از طریق بنگاه‎ها اقدام به عمل می‎آورند و در نتیجه بر اساس آنچه نیاز دارند، نیروی متخصصی پرورش داده می‎شود. ممکن است این نیرو از قبل در اختیار قرار داشته باشد. این طرح نیازمند آن می‎باشد که بین واحد پذیرنده و کارورز در فنی حرفه‎ای برای آموزش قراردادی بسته شود.

طرح کارورزی نباید با کار کردن رسمی اشتباه گرفته شود. در این طرح به فرد مهارت‎هایی برای ورود به بازار کار در آینده آموزش داده می‎شود تا بتواند بر اساس آنچه که در کار واقعی آموخته است به تجربیات بیشتر برای رفع مشکلات احتمالی خود دست یابد. زیرا همه رشته‎ها را نمی‎توان به صورت نظری آموخت بلکه نیازمند کار در محیط واقعی هستند. کارورز هیچ هزینه‎ای پرداخت نمی‎کند. برای وی حق بیمه مسئولیت بیمه در نظر گرفته می‎شود که آن حق هم از سوی دولت پرداخت می‎گردد. در حدود 250 تا 310 هزار تومان هم کمک هزینه آموزشی به افراد تعلق خواهد گرفت.