بر اساس قانون‎ جدید ترافیکی در کشور دارا بودن شیشه‎های دودی به شرطی که سرنشینان مشخص نشوند تخلف محسوب شده و دارای جریمه سنگینی می‌باشد که به هیچ عنوان قابل بخشش نیست. زیرا تخلف بودن این حرکت از سوی نیروی راهنمایی رانندگی اطلاع رسانی شده است. اگر فردی در برخورد با پلیس اظهار ناآگاهی کند به هیچ عنوان قابل بخشش نخواهد بود و جریمه به دلیل دارا بودن ماشین به شیشه‎های دودی اعمال خواهد شد.

شیشه‎های دودی و تبعات استفاده

تبصره ماده 5 حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قسمت‎هایی از وسیله نقلیه را که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‎گیرد حریم شخصی افراد نمی‎داند. بلکه باید به صورت عمومی برای پلیس قابل دیدن باشد. در وسیله نقلیه عمومی مهمترین شیشه‎هایی که باید از درون مشخص باشند، شیشه‎های جلو هستند. شیشه‎های دودی فوق‎العاده تیره مانع از دیدن سرنشینان خواهد شد. در این راستا طبق کد 2114 جدول تخلفات رانندگی استفاده از شیشه‎های دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشند تخلف بوده و در این حالت اگر خودرو در داخل استان یا معابر شهری باشد پنجاه هزار تومان، در سایر شهرها این مبلغ سی هزار تومان خواهد بود.

در داخل ایران خودروها با شیشه‎های معمولی تولید می‎شوند. اما برخی از خودروهای خارجی هم هستند که از زمان تولید با شیشه‎های فوتوکرومیک تولید خواهند شد. این نوع شیشه‎ها هم چون در نور آفتاب تغییر رنگ می‎دهند با ضوابط جمهوری اسلامی ایران مغایرتی ندارند و برای عبور و مرور مشمول جریمه نخواهند شد.

چرا شیشه دودی تخلف محسوب می‎شود

اما آنچه که به عنوان تخلف محسوب می‎شود استفاده از برچسب‎های دودی برای تغییر رنگ شیشه خودور می‎باشد. این حالت می‎تواند به صورت برچسب متحرک در جلوی وسیله نقلیه یا به صورت ثابت بر روی شیشه‎های مختلف باشد که حالت نامتعارفی را برخلاف شیشه‎های دودی استاندارد به خود می‎گیرد. در زمان آفتاب به هیچ عنوان داخل ماشین مشخص نیست و حتی اگر فردی بخواهد سرنشین درون را تشخیص دهد به علت سیاه بودن هیچ چیز دیده نمی‎شود.

شیشه های دودی

شیشه‎های دودی معمولا در شهرها و به خصوص در شرایط نامتعارف جوی، تردد در شب و در ترافیک مشکل ساز می‌شود. زیرا رانندگان به علت تاریکی بیش از اندازه نمی‌توانند از آینه برای دیدن کناره‎های خود استفاده کنند و در نهایت یک تصادف که علت آن هم تنها استفاده از شیشه‎های دودی می‎باشد رخ خواهد داد.

متأسفانه در داخل ایران تاکنون مطالعاتی انجام نشده تا بتوان از شیشه‎های دودی با غلظت مناسب استفاده نمود. به چنین ترتیبی نه برای راننده و نه برای پلیسی که در حال انجام وظیفه می‎باشد، مشکلی پیش نمی‎آید.

شرایط استفاده از شیشه دودی

یک استانداردی در ایران برای تشخیص توسط پلیس در نظر گرفته شده که آن هم در فاصله سه متری از خودرو می‎باشد. در صورتی که شخصی در حال نصب شیشه‎های دودی بر روی خودروی خود می‌باشد باید دقت داشته باشد که آیا این فرد داخل اتومبیل از فاصله سه متری رویت می‌شود یا خیر. در صورتی که رویت شد در نتیجه دیگر مشکلی رخ نخواهد داد و می‌توان آن را نصب کرد. رانندگان عزیز به درصدی که نصابان برای آنها توضیح می‌دهند توجه نکنند و بر همین اساسی که پلیس در نظر گرفته عمل کنند.

اگر خودرویی توسط پلیس متخلف خوانده شود، نیازی به انتقال خودرو به پارکینگ نمی‌باشد و فرد باید تعهد بدهد تا دیگر از این وسایل استفاده نکند. همچنین با نصابانی که شرایط قانونی نصب شیشه‎های دودی را انجام ندهند از طریق اداره اماکن نیروی انتظامی برخورد خواهد شد.