بیمه روستایی یکی از بیمه‎هایی است که حق بیمه در نظر گرفته شده برای آن به نسبت سایر بیمه‎ها کمتر می‎باشد. به همین دلیل اغلب افراد دوست دارند تا به عضویت آن در آید.

شرایط داشتن بیمه روستایی

اما همانظور که در جریان هستید برای عضویت در بیمه روستایی و کشاورزان و عشایر نیاز است تا شرایط خاصی داشته باشید. در غیر این صورت  توانایی استفاده از آن برای شما وجود نخواهد داشت. اولین شرط برای استفاده داشتن تابعیت در کشور ایران است و اینکه بومی همان روستا یا منطقه عشایری باشید و یا اینکه به شغل کشاورزی مشغول بکار شوید. کمترین سنی که برای بیمه روستایی در نظر گرفته شده سن هجده سال می‎باشد.

شرایط عضویت در بیمه روستایی

حق بیمه‎ای که فرد مذکور برای بیمه روستایی باید پرداخت نماید در حدود 5 درصد از درآمد او می‎باشد. معمولا در شغل‎های روستایی میزان درآمد با شغل‎های شهری قابل مقایسه نیست و از طرفی خطرات زندگی در روستا بسیار بیشتر از شهرها می‎باشد.

بنابراین یکی از بهترین گزینه در نظر گرفتن همین سود می‎باشد. در خصوص نحوه استفاده کشاورزان نیز شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. در این صورت حتی کشاورزانی که در روستا ساکن نباشند هم می‎توانند با رعایت یکسری اصول، از بیمه روستایی بهره ببرند.

شرایط عضویت در بیمه روستایی

فردی که به عنوان یک کشاورز قصد استفاده از بیمه کشاورزی را دارد نباید تحت پوشش هیچ نوع بیمه دیگری قرار گیرد. حتی صندوق‎هایی که برای بازنشستگی مشغول به کار هستند نیز برای عضو شدن ممنوع می‎باشند.

دویست و سی شغل برای فعالیت‎های روستایی در نظر گرفته شده که فرد مورد نظر برای استفاده از بیمه روستایی و کشاورزی و عشایری باید در یکی از آنها عضو شود. همچنین در صورتی که از بیمه روستایی بهره می‎برد و کشاورز است باید مجوزی برای فعالیت‎های خود داشته باشد.

در صورتی که در طی فعالیت‎های مختلف خسارات طبیعی به زمین بیمه شده وارد شود و نتواند به کارهای خود بپردازد دولت علاوه بر ده درصد خود همان پنج درصد تعیین شده برای افراد فعال در روستا را می‎پردازد تا زمانی که بتوانند دوباره از زمین برای بهره برداری آماده شوند.

بازنشستگی در بیمه روستایی

افرادی که از بیمه روستایی استفاده می‎کنند معمولا در دوران پیری خود بازنشستگی خوبی در حد زندگی در یک روستا بدون مشکل دریافت خواهند کرد. در کنار این بازنشستگی اکثر روستاییان به همان شغل‎های خود ادامه می‎دهند و درآمد خوبی دارند. اغلب افرادی که پانزده سال حق بیمه پرداخت کنند می‎توانند در سن 65 سالگی از این بازنشستگی استفاده نمایند.

شرایط عضویت در بیمه روستایی

در صورتی که فرد بیمه شده فوت کند مستمری او به بازماندگان او خواهد رسید و در شرایطی که فرد بیمه بر اثر حادثه‎ای دیگر قادر به ادامه کار نباشد، می‎تواند پس از تأیید  از مستمری از کار افتادگی خود استفاده نماید. در هر صورت بیمه روستایی در حال حاضر به بیمه‎ای همگانی تبدیل خواهد شد که اکثر مردم با توجه به داشتن شروط لازم می‎توانند از آن بهره ببرند.

نظر شما درباره شرایط عضویت در بیمه روستایی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

بید برگ