همین حالا تماس بگیرید 02128429963 info@bimeh.ir

افزایش روز افزون سوانح رانندگی و حوادث حمل و نقل جاده ای خسارات مالی وجانی ناشی از آنها در زمره ی مهم ترین چالش هایی است که توجه و تعمق تحلیل گران ترافیک را بیش از پیش می طلبد. در حال حاضر معظلات ، سوانح رانندگی و حوادث ترافیکی در مجموع پدیدآورده ی فاجعه ی عظیمی برای جامعه است. در همین خصوص باید گام های بیشتری برداشته شود تا ضایعات به حداقل برسد و قانون پذیری را در جامعه نهادینه کنیم.

باتوجه به خسارت های بالایی که سازمان های بیمه گر از حوادث رانندگی متحمل می شوند ، سعی در پیشگیری از حوادث را ندارند. در این بین شرکت های بیمه از پتانسیل و نقش به سزایی در کاهش حوادث و سوانح رانندگی برخوردار هستند. اغلب نقش آنها به صورت غیر مستقیم نشان داده می شود. چنانچه روش هایی که شرکت های بیمه می توانند از آن طریق سبب کاهش تصادفات بشوند فراتر و پیچیده تر از آن چیزی است که در نگاه اول به چشم می خورد.

در این راستا کارشناسان بر این باورند که صنعت بیمه با دریافت حق بیمه متناسب با ریسک راننده ها می تواند نقش مهمی در راستای قوانین راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از بروز تخلفات در نتیجه کاهش تصادفات و سوانح رانندگی داشته باشد. نقشی که بنظر می رسد تاکنون مورد توجه برنامه ریزان قرار نگرفته است. با این حال تکفیک رانندگان پر خطر از کم خطر امری ضروری به نظر می رسد. چرا که با اجرای آن ضمن دریافت حق بیمه ی متناسب با ریسک ، آمار تخلفات رانندگی و تصادفات هم کاهش قابل توجهی پیدا می کند و از طریق میزان حق بیمه شخص ثالث می توان از بسیاری از حوادث جانی و مالی جلوگیری کرد.

همچنین ببینید :  وضعیت وخیم بیمه ها در ایران

سوانح رانندگی

در حال حاضر هیچ گونه تفاوتی بین راننده ی با تجربه و راننده ی تازه کار یا راننده ی پرخطر و کم خطر وجود ندارد. در اکثر کشورهای توسعه یافته مثل اروپا و آمریکا مبنای محاسبه ی بیمه شخص ثالث در درجه ی اول سابقه ی رانندگی و نداشتن تخلف و تصادف است. همین امر موجب می شود تا افراد در حین رانندگی از بیم جرایم سنگین و افزایش حق بیمه مقررات رانندگی را راعایت کنند. در حالی که جاده های کشور جولانگاه رانندگان پرخطر است که روزانه جان افراد جامعه را تهدید می کنند و این سؤال مطرح است که چرا یک فرد پرخطر و یک فرد کم خطر باید تعرفه ای برابر بپردازند. بعضی از پژوهش های انجام شده بیانگر این امر است که 15 درصد از رانندگان پر ریسک محسوب می شوند.

در کنار فرهنگ سازی ، توجه به عوامل بازدارنده ، از جمله افزایش حق بیمه رانندگان متخلف می تواند در مهار تصادفات نقش مؤثری را ایفا کند. در این راستا به هنگام تمدید یا صدور بیمه نامه با اخذ استعلام از راهنمایی و رانندگی حق بیمه ی واقعی افراد را می توان محاسبه کرد. این امر بیش از هر چیز دیگری نیازمند تمهیدات قانونی است که رانندگان پر ریسک را از رانندگان کم خطر تفکیک می کند. شرکت های بیمه می توانند با اختصاص درصد کوچکی از خساراتی که در این ارتباط متحمل می شوند به فعالیت پیشگیرانه نتایج جالب توجهی را به دست آورند. عاقلانه ترین روش در تعیین بیمه شخص ثالث این است که علاوه بر ریسک خطر وسیله نقلیه ، ریسک خطر افراد هم مورد توجه قرار گیرد. این امر اتخاذ سیاست های کارآمدی را از جانب مسئولان کشور می طلبد.