طرح پزشک خانواده در نظام تأمین اجتماعی به صورت قابل توجهی پیشرفت داشته که یکی از مهمترین ویژگیهای تحقق اهداف در سازمان تأمین اجتماعی میباشد. زیرا این سازمان بسیاری از تختهای بیمارستانی را به خود تعلق داده و همین امر موجب شده تا به عنوان یکی از بزرگترین بیمههای کشور در کار خود موفق شود و همگان را به حیرت برانگیزد.
سازمان تأمین اجتماعی اولین سازمان بیمهای است که سیستم ارجاع را در درمان به خوبی اجرا نموده و در این زمینه هیچ مشکلی نداشته است. این سازمان که 77 بیمارستان را برای خود دارد قطعا یکی از پرکارترین سازمانهای بیمهای دولتی در ایران میباشد.
حمایت تامین اجتماعی در سالهای ابتدایی
سازمان تأمین اجتماعی ابتدا به مقوله درمانی افراد توجه دارد، پس از آن در صورتی که افراد چندین سال تحت پوشش این بیمه قرار داشته باشند میتوانند از مزایای مختلفی همچون مستمری و مستمری مربوط به از کار افتادگی بهرهمند شوند. اما برای سالهای ابتدایی این مزایا وجود ندارد و تنها حمایت در زمینه درمانی خواهد بود.
علت بدهکاری تامین اجتماعی
از مهمترین علل بدهکاری سازمان تأمین اجتماعی به بیمههای طرف قرارداد خود این است که این سازمان برخلاف سایر کشورها از توانایی خود به صورت رایگان در مراکز ملی استفاده میکند. در صورتیکه در کشورهای دیگر بیمههای دولتی با مراکز مختلفی قرار داد میبندند و در ازای آن مبلغی را دریافت خواهند کرد تا این مبلغ زیربنایی برای سایر اهداف از پیش تعیین شده باشد. پس سازمان تأمین اجتماعی میتواند کارهای خود را به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم انجام دهد.
در حدود 77 بیمارستان، بیش از 200 مرکز خصوصی حجم عظیمی از خدمات را آن هم به صورت کاملا رایگان عرضه خواهند نمود که البته این یکی از ویژگیهای بسیار مهم تمایل مردم به استفاده از خدمات سامان تأمین اجتماعی میباشد. اما همین حمایتها موجب شده تا گروه عظیمی از مراکز و بیمارستانهایی که غیر مستقیم با بیمه تأمین اجتماعی در حال کار بودند به مشکل بخورند و در نهایت این بدهکاریها باعث شد تا برخی از بیمارستانها خود را از گردونه حمایت خارج کنند.
نظام ارجاع داخلی در سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین طرحها برای کاهش هزینههای درمانی است. زیرا مردم این مبالغ را پرداخت نمیکنند اما سازمان تأمین اجتماعی باید هزینه ویزیت یک متخصص را به ازای بیمارانی که شاید درصد زیادی از آنها اشتباها مراجعه کردند بپردازد. نظام ارجاع داخلی میتواند مشکل را مرحله به مرحله حل کند و در نهایت به متخصص یا فوق تخصص مربوطه ارجاع دهد. این طرح در تمامی بیمارستانهایی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند اجرا خواهد شد.
معضل بیماران خاص
موضوع مهم در خصوص بیمارانی است که به علت بیماریهای خاص و یا طولانی مدت خود نیاز دارند تا همیشه به نزد یک متخصص مراجعه کنند. معمولا این متخصص به صورت مستمر باید فرد را ویزیت کند، در نتیجه باید یک پرونده الکترونیکی به صورت فعال در سیستم ارجاع قرار داشته باشد تا فرد به بیمارستان یا مطبی دیگر مراجعه کند. در این راه سیستم نوبت دهی دوباره در حال حاضر برای بیماران مزمنی که با بیماری خود دست و پنجه نرم خواهند کرد از بین میرود و پروسه درمانی به سرعت پیش خواهد رفت. در این راه سازمان تأمین اجتماعی با فرصت کافی و بسیار موشکافانه موضوع را بررسی خواهد نمود و عجلهای برای شروع و به پایان رساندن ندارد. زیرا باید برای این کار ارزیابیهایی انجام شود که عینا به نفع مردم میباشد.
ادامه دارد….