در حقیقت زمانی که یک شرکت برای کاری انتخاب می‎شود، بدین معنا است که آن شرکت از هر نظری قابل اعتماد بوده و سوددهی خوبی با آن تجربه می‎گردد. همچنین در قراردادهای تجاری انجام گرفته هیچگونه تخلفی در عمل به تعهدات دیده نشده است. در این حالت احتمال ضرر یعنی ریسک اعتباری برای شرکتی که اعتماد کرده کاهش می‌یابد و این خود یک علامت پیروزی خواهد بود.

شرکت‎های تجاری بر اساس ریسک اعتباری به یکدیگر کار می‎دهند و در عوض تقاضای سوددهی از آن کار را دارند. اگر یک شرکتی با اینکه به فعالیت‎ها می‎پردازد و تعهدات خود را هم عملی ساخته ضرر بدهد، قابل تحمل تر از زمانی است که بودجه زیادی به شرکت طرف قرارداد اعطا شده اما نه تنها سوددهی نداشته بلکه تعهدات خود را هم که در قرارداد اولیه وجود دارد عملی نساخته است.

ریسک اعتباری چیست؟؟؟

ریسک اعتباری در کدام زمینه کاربرد دارد؟

معمولا شرایط ذکر شده در رابطه با ریسک اعتباری شرایطی است که هر روزه بانکداران با آن سرو کار دارند. در حقیقت بانک داران نسبت به شرکت‎ها در هنگام قرارداد به دلیل آنکه هزینه زیادی را بابت هر فعالیت می‎پردازند، احتمال اینکه سودنهایی به دست نیاید و تعدی هم عملی نشود، بسیار بالا است و تنها طرف قراردادی که باید بر اساس ریسک اعتباری خسارت بپردازد، طرف بستانکار می‎باشد.

در حقیقت همانطور که متوجه شدید ریسک اعتباری یک فعالیت بسیار مهم از سوی بانک‎های وام دهنده می‎باشد. معمولا در جریان وام‎ها باید بانک پول مورد نظر را در ازای یک ضمانت نامه تحت عنوان تسهیلات برای راحت تر کار کردن مشمولان بپردازد. بسیاری از افراد این کار را انجام می‎دهند و سودنهایی را بین خود و بانک‎ها تقسیم می‎کنند. اما عده‎ای پول وام را در جایی دیگر سرمایه گذاری می‎کنند و نه تنها سود نمی‎کنند بلکه ضرر می‎کنند و پول بانک را هم نمی‎دهند.

ریسک اعتباری چیست؟؟؟

ریسک اعتباری برای بانک‎ها تنها در زمینه اعطا کردن یک سری وام‎های تسهیلانی و پرداختی آنها نیست، بلکه ریسک اعتباری آنها در زمینه‎های دیگری همچون قراردادهای مختلف در حال و آینده ، قراردادهایی که حالت عوض کردن دارند، سهام‎هایی که در خارج از کشور دارند و . . . فعالیت دارد. بنابراین پهنای وسیعی از فعالیت‎های بانکی با ریسک اعتباری گره خورده است.

انواع ریسک‎های موجود

ما در زمینه فعالیت‎های مربوط به تجارت و داد و ستدی همیشه ضرر پس داده‎ایم و در کنار آن به سود رسیده‎ایم، اما این دو حالت با یکدیگر همیشه هم سو بوده‎اند و در نهایت تجارت را پدید آورده‎اند. به صورت کلی از نظر ریسک خطری به 7 دسته تقسیم شده‎اند. ریسک‎های مختلفی در زمینه کسب و کار، ریسک یا خطر در زمینه شهرت، نرخ بهره و ریسک آن، ریسک‎های مربوط به نقدینگی، ریسک‎های با عملیات و بازار از جمله آنها می‎باشد.

ریسک اعتباری چیست؟؟؟

معمولا زمانی که یک کشور از نظر اقتصادی رشد بسیار خوبی را تجربه می‎کند، می‎تواند با ریسک‎های مختلفی در زمینه ریسک اعتباری و همچنین فعالیت‎های تجاری خود تجربه نماید. با افزایش تورم در کشور تمامی بانک‎ها و شرکت‎های مختلف از جمله شرکت‎های بیمه‎ای متحمل ضرر خواهند شد. زیرا با تورم شرایط اقتصادی بهبودی پیدا نخواهد کرد و این خود یک ریسک اعتباری محسوب می‎شود. ریسک اعتباری باز هم در زمانی که ما بخواهیم نقدینگی و تورم را بررسی نماییم در هر دوی آنها دیده می‎شود. پس از این منظر ریسک اعتباری خود نیازمند افراد با تجربه و متعهدی است که بتواند شرایط را به خوبی بسنجد و با توجه به آنها فعالیت‎ها را رصد نمایند.

ریسک اعتباری چه شاخصی برای ارزیابی دارد؟

در هر بانک یا در هر شرکتی 4 قاعده به صورت کلی برای تعیین میزان ریسک اعتباری وجود دارد. یکی از این موارد و قواعد مربوط به سررسیدهایی است که در گذشته وجود دارند یا عقب افتاده‎اند یا مشکوک به دریافت هستند و این موضوع هم در زمینه تسهیلات ارائه شده و هم ذخیره شده صدق می‎کند. از نظر کلی میزان دارایی را که دریافت و در نهایت اعطا می‎شود را هم می‎توان در این زمره قرار داد.

ریسک اعتباری چیست؟؟؟

از دست دادن سرمایه به معنای واقعی

اینکه یک فردی بخواهد سرمایه خود را به صورت کلی از دست بدهد، برای او مساوی است با ورشکسته شدن و این موضوع از نظر ریسک اعتباری در بازار بیمه‎ای و بانکی هم از ارزشمندی زیادی برخوردار می‎باشد. زمانی که ورشکسته شدن یک بانک یا شرکت بیمه‎ای باشد، حتی اگر بتوان با تسهیلاتی آن را از رکود خارج کرد باز هم تمامی سرمایه‎ها بیرون کشیده می‎شوند.

راه از بین بردن خطرات در ریسک اعتباری

معمولا برای از بین بردن خطرهایی که ما تجربه می‎کنیم، یکی از مهمترین راه‎ها برای آن مدیریت کردن است. با مدیریت خوب می‎توان به راحتی ریسک‎های موجود در ریسک اعتباری را از بین برد. افرادی که مدیریت یک ریسک را برعهده می‎گیرند باید هر نوع ریسک وابسته به آن را بشناسند، همچنین پس از آن تحلیل انجام دهند و در نهایت اندازه گیری کنند. پس از آن می‎توان به هر نوع ریسک اعتباری با یک استراتژی مناسب پاسخ داد.

منبع:

ریسک نیوز