رئیس بیمه مرکزی با اتفاقات اخیری که در رابطه با تصمیم گیریهای عجیب بیمه مرکزی رخ داده، به سؤالات عمدهای در این زمینه پاسخ داده که در حقیقت یکی از مهمترین این سؤالات عصبانیت و اعتراض نمایندگیهای بیمه است که خواستار رسیدگی به تصمیمات اخیر و لغو آنها شدند. پس با ما همراه باشید از توضیحات ارائه شده در این خصوص را بیشتر بدانیم.
فروش بیمه در دفاتر پیشخوان دولت
رئیس بیمه مرکزی در رابطه با اینکه چرا دفاتر پیشخوان دولت میتوانند فروش بیمه را انجام دهند گفت که از نظر قانونی این کار مشکلی ندارد. همه نمایندگیهای بیمه هم برای فروش بالای خود میتوانند به چنین طریقی عمل کنند. زیرا میزان مراجعات مردم به دفاتر پیشخوان دولت بسیار بیشتر از نمایندگی خواهد بود و به چنین ترتیبی نمایندگیها می توانند از این فرصت استفاده کنند و میزان فروش خود را در زمینه بیمه افزایش دهند. این تنها یکی از ویژگیهای تصمیمات اتخاذ شده میباشد.
حتی از نظر قانونی این اجازه به نمایندگیهای بیمه داده شده که از نمایندگی سایر همکاران خود هم برای افزایش میزان فروش خود نیز استفاده کنند. معمولا برخی از نمایندگیها در نقاط دور افتادهای قرار دارند و کمتر از نمایندگیهایی که در وسط شهر قرار دارند شناخته شده هستند. بنابراین میتوانند از همکاران خود برای فروش بیشتر یا تبلیغ برای نمایندگی خود نیز بهره ببرند. دفتر پیشخوان دولت هم یکی از این موادر است که میتواند کمک کننده باشد.
اما تمامی این استفادهها باید تا قبل از اتخاذ تصمیمات اخیر انجام میشد. زمانی که یک نمایندگی چنین اقداماتی را انجام دهد، قطعا سود بالایی به دست خواهد آورد و همین موضوع نشان دهنده سکوت برخی از نمایندگیهای بیمه در سرتاسر کشور میباشد. در واقع نمایندگی بیمه باید خود تلاش کنند تا به طرق مختلف بازاریابی بیمه را از راه قانونی انجام دهند.
نظر رئیس بیمه مرکزی در خصوص فروش شبکهای
اما اگر نمایندگیها از سوی شرکتهای شبکهای کار فروش بیمه را انجام دهند این امر از سوی بیمه مرکزی مورد تأیید نمیباشد. رئیس بیمه مرکزی هم این موضوع را تأیید نموده که باید از راههای قانونی به تصویب رسیده فروش بیمهها صورت گیرد. زمانی که یک شرکت بیمهای یا یک نمایندگی بیمهای به این عمل دست بزند قطعا با جریمه همراه خواهد شد.
رئیس بیمه مرکزی در خصوص مشکلات اخیر نمایندگیهای بیمه در خصوص واگذاری فروش به دفاتر پیشخوان دولت گفت که این کار هیچ منع قانونی ندارد. از طرفی برخی از نمایندگیهای بیمه هم اجازه صادر کردن بیمه نامه را ندارند و باید به نمایندگیهایی مجاز برای این کار رجوع کنند، اما میتوانند بدون مشکل به کار خود بپردازند و این موضوع که دفتار پیشخوان حقی از آنها از بین خواهد برد اشتباه است.
زیرا در صورتی که شبکه فروش غیرحضوری قوی داشته باشید میتوانید مشتریان زیادی را به سمت خود به طرق مختلف با شبکههای اجتماعی گرد خود آورید تا بتوانید از این طریق به موقع تمامی کارها را با جزئیات انجام دهید. پس قطعا دفاتر پیشخوان در این زمینه به کمک شما نخواهند آمد.
بازاریابی بیمه در گذشته
در گذشته هم به چنین شکلی بازاریابی رواج داشت، در واقع شرکتهای بیمهای نمایندگیهایی دارند که اجازه صدرو بیمه نامه دارند. همچنین نمایندگان دیگری هم دارند که تنها مشتریان را جلب میکنند و کارهای اولیه را انجام میدهند. اما در نهایت صدر با یک نمایندگی دیگر خواهد بود. به دقت توجه داشته باشید که نیازی به داشتن نمایندگی بیمه برای افرادی که اجازه صدور بیمه نامه ندارند، نمیباشد.
رئیس بیمه مرکزی همچنین اظهار کرد که در حقیقت با این تصمیم گیری بسیاری از هزینههای اضافی که نیاز به پرداخت آنها نیست، همچون هزینه اجاره یک مغازه برای امور بیمه از میان خواهد رفت. پس این افراد دیگر نباید نگران تصمیمات اتخاذ شده باشند و باید در کار خود کوشا باشند و بتوانند شبکه بازاریابی قوی تأسیس نموده و با استفاده از آن تعداد بیشتری از مشتریها را به دست آورند. متأسفانه بازار بیمهای کشور به یک بازار رقابتی تبدیل شده و هریک با پیشنهادات و قیمتهای غیر واقعی سعی در جلب مشتری بیشتری دارند.
نمایندگیها باید بدانند که داشتن یک شرکت آی تی یا نمایندگیهای فروش قلابی به زودی مشخص خواهند شد. اما این فرصت یعنی شبکههای اجتماعی همچنان فرصت خوبی برای نمایندگیهای با انگیزه خواهد بود. دفاتر پیشخوان هم به عنوان یک رقیب در رو به روی آنها قرار ندارند بلکه به عنوان یک همراه همیشگی در کنار آنها خواهند بود.