همین حالا تماس بگیرید 02128429963 info@bimeh.ir

زمانی که یک تصادف خسارتی رخ می دهد بدین معنا است که برای تعیین مقصر حادثه با پلیس 110 تماس گرفته شود و پلیس در محل حاضر شود. برای جبران خسارت ها از سوی شرکت بیمه ای در زمانی که دو خودرو با هم تصادف کرده اند در دو حالت قابل تصور می باشند. حالت اول این است که خسارت وارد شده در شرکت بیمه ای ثبت شده و موجود است و توسط بیمه نامه ی اتومبیل مقصر در حادثه این خسارت ها پوشش داده می شوند. مثلا پنج میلیون خسارت وارد شده که توسط کارشناسان موجود در شرکت های بیمه ای تعیین می شود در بیمه نامه شخص قید می شود و در نهایت شرکت بیمه هم باید آن را پرداخت نماید. در این موارد دیگر نیازی برای مراجعه به دادگستری وجود ندارد. در واقع پس از آنکه افسر مراجعه کرده و کپی مدارک را به طرفین تصادف تحویل داد ، از طریق شرکت بیمه این خسارت ها پرداخت می شود.

اما ممکن است زمانی فرا رسد که میزان خسارت وارد شده به اتومبیل بیش از میزان پرداختی بیمه نامه باشد. این زمانی رخ می دهد که بیمه و حق بیمه هایی که پرداخت شده است برای یک سقف مشخصی از خسارت باشد و بیش از آن میزان نیز پوشش داده نشود. در این وضعیت اگر میزان خسارت کمتر از بیست میلیون تومان باشد ، شوراهای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی می کنند. مثلا در بیمه پنج میلیون پوشش داده می شود که تمامی این پنج میلیون توسط بیمه پرداخت می شود ، بابت پانزده میلیون مابقی که باقی مانده است ، شوراهای حل اختلاف اقدام می کنند اما به شرطی که زیر بیست میلیون باشد و توانایی لازم را برای پرداخت داشته باشند. اما در صورتی که میزان خسارت ها بیش از بیست میلیون باشد ، این میزان از طریق دادگاه ها قابل حل است .

همچنین ببینید :  مرخصی های پزشکی و تأیید از سوی کمیسیون

خسارت ها

یک نکته حائز اهمیت این است که در تصادفات نباید به دلیل خسارت ها وارد آمده بر خودروی خود نگران افت قیمت آن باشیم ، کارشناسی که برای تعیین خسارت ها ( چه کارشناس بیمه و چه کارشناس شورای حل اختلاف) مراجعه می کند ، این افت قیمت را لحاظ کرده و در نظریه ی خود قید خواهد کرد. بنابراین این افت قیمت ها به دلیل اینکه اجزای خودرو از حالت اولیه خارج شده اند کاملا طبیعی است و نباید انتظار داشت که قیمت خودرو به اندازه ی همان زمانی باشد که آن را به صورت صفر خریداری کرده اند.

مورد بعدی تعیین میزان دیه بر اساس آسیب های وارده به اشخاص می باشد. در قانون چنین آمده است که تصادف جرحی یک جرم است. یعنی علاوه بر پرداخت دیه ممکن است که شخص مورد نظر برای مجازات خود به حبس هم محکوم شود. در برخی از موارد که شخص توانایی حبس را ندارد می توان زندان را تبدیل به یک سری مجازات های جایگزین نمود. اما در تصادفات جرحی ، کلانتری محل یا نیروی انتظامی در آن منطقه حاضر می شود و موضوع را صورت مجلس می کند. پرونده ی مورد نظر تشکیل می شود و به دادسرا اعزام خواهد شد.

در مواردی که تصادف منجربه فرار فرد مقصر است یا شرایط به گونه ای باشد که کلانتری محل نتواند در منطقه ی مورد نظر حاضر شود ، شخص می تواند به دادسرا مراجعه کرده و شکایت را طراحی کند و پس از طی یک پروسه ی طولانی دیه مورد نظر را مطالبه کند. پس از آنکه دادسرا کارهای دیه را انجام داد ، این پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می شود. پس از آن شرکت بیمه ای می تواند این خسارت ها را با پرداخت دیه جبران کند.

همچنین ببینید :  نقش حلقه مفقوده صنعت بیمه در کاهش سوانح رانندگی

در خصوص گواهای های پزشک قانونی بدین صورت است که شخص پس از تصادف و شکایت و . . . به پزشکی قانونی فرستاده می شود تا با معاینات دقیق توسط پزشکان باتجربه ی آنجا میزان دیه و آسیب های وارده مشخص گردد. گواهی پزشکی قانونی به دو صورت ممکن است که صادر شود. حالت اول این است که در برگه چنین نوشته می شود ، جراحات عبارتند از : زخم در ناحیه سر و . . . در این مواقع دیگر نیازی به معاینه ی دقیق نیست و شخص نیاز به استراحت پزشکی دارد. اما در حالت دوم شخص باید معاینه ی پزشکی شود ، زیرا زخم ها و آسیب ها به گونه ای است که با چشم نمی توان آنها را تعیین نمود. در این موادر نیاز است تا این شخص به صورت دوره ای به پزشکی قانونی مراجعه کند و زخم های وی از نظر میزان بهبود معاینه و بررسی شود. در این موارد قوانین جدید این اجازه را داده اند که شخص آسیب دیده در همان ابتدا ، یعنی قبل از صدور گواهی پزشکی قانونی ، بخشی از دیه خود را مطالبه کند. برای این کار نیاز است که شخص در همان مرحله ای که دیه ازسوی دادسرا به تصویب رسیده است به همراه حکم به شرکت بیمه ای برود و دیه خود را دریافت کند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: