مشکل قیمت گذاری‎ها و همچنین رقابت‎ها در بیمه همچنان به یک موضوع داغ و غیرقابل رفع باز می‎گردد و نمی‎توان برای آن راهکاری را مد نظر قرار داد. با وجود آنکه بارها از سوی سایت‎های مختلف خبری و تحلیل گران حوزه بیمه‎ای کشور این خبر منتشر شده، تلاش‎ها بی ثمر بوده و این رقابت‎ها همانطور که مشاهده می‎کنید ادامه دار شده است.

رقابت در هر فضایی و هرجایی خوب تلقی می‎شود اما به شرطی که این فضا و این رقابت‎ها در حوزه‎های مختلفی رخ دهد. بیمه را نباید یک صنعت و بازار در نظر گرفت و مردم را مشتری، بلکه یک بیمه ارزشی بالاتر از این حرف‎ها دارد و می‎تواند با شرایط فعلی بسیاری از مشکلات مالی جامعه و مردم را حل نماید. بیمه به عنوان یک عامل پیشگیری کننده خواهد بود و باید ارزش والای آن حفظ شود.

 

رقابت ناسالم؛ درمان درد مشکلات بیمه‎ای نیست!!!

هر شرکت بیمه‎ای که در این صنف در حال فعالیت می‎باشد، به جای آنکه به هدف والای خود بیاندیشد، در این فکر است که چگونه می‎تواند مشتری بیشتری را به شرکت خود از طریق نمایندگی‎ها جذب کند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه می‎باشد و باید ضررهای این کار را هم رد نظر گرفت. شاید تعداد مشتری‎ها بیشتر شوند اما آیا قیمت‎ها هم به همان نسبت واقعی خود خواهند بود؟؟؟

حوادث غیرمترقبه و مشکلات بیمه ای ناشی از آن

قطعا چنین نمی‎شود، هرچه میزان قیمت‎ها عادلانه‎تر باشد مشتری‎ها به یک نسبت در بین شرکت‎ها پخش می‎شوند. اما زمانی که شرکتی میزان قیمت‎ها را با درصدهای غیرواقعی تا حد زیادی کاهش می‎دهد، دیگر چه انتظاری می‎توان داشت؟؟؟ بدین ترتیب توزیع ناعادلانه خواهد بود و ضرر تنها متوجه یک سری از شرکت‎های بیمه‎ای خواهد شد که توانایی مالی برای جذب مشتری ندارند. این رقابت ناسالم و ناجوان مردانه می‎باشد.

 

چه نوع رقابتی سالم است؟؟؟

رقابت در بیمه در حقیقت معنایی ندارد، قیمت‎ها باید به یک میزان در نظر گرفته شود، همانند قیمت‎هایی که اصناف گوناگون برای هم رده‎های خود در نظر گرفته‎اند. هرجایی که بتواند کیفیت بالاتری را به مردم ارائه دهد، حتما از درصد زیادی از مشتریان برخوردار خواهد شد و زمانی که تنها هدف یک شرکت جذب مشتری بدون ارائه خدمات باکیفیت باشد، این مشکل چند برابر می‎شود.

حوادث غیرمترقبه و مشکلات بیمه ای ناشی از آن

در کنار آنکه جلب مشتری برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که کیفیت بالا نیاز به یک سرمایه خوب دارد. پس باید توانگری مالی را هم در سطح بالایی حفظ نماییم. هرچه توانگری مالی بالا باشد، کیفیت خدمات بهتر و جلب و ماندگاری مشتری‎ها هم بیشتر خواهد شد. این روند نشان دهنده یک رقابت کاملا سالم و بدون دغدغه خواهد بود.

 

منشأ نرخ های غیرواقعی حق بیمه

نرخ‎های بیمه‎ای که غیرواقعی در نظر گرفته می‎شوند، از سوی بیمه مرکزی نخواهد بود، بلکه یک عامل مهم دیگر در میان است و آن هم مدیران شرکت‎های بیمه‎ای می‎باشند. مدیر یک شرکت بیمه‎ای قطعا می‎داند که با یک تغییر در قیمت درصد مشتری‎های او افزایش خواهد یافت، اما نمی‎داند که در یک سیکل سنگ اندازی خواهد کرد و به کار سایر افراد لطمه خواهد زد.

حوادث غیرمترقبه و مشکلات بیمه ای ناشی از آن

مدیران در شرکت‎ها باید با فکر و اندیشه جلو بروند و سرلوحه‎ای برای کارکنان خود باشند، نه اینکه بخواهند با زرنگی تنها تعداد مشتریها را افزایش دهند و این کار را به کارکنان خود نیز آموزش بدهند. چنین آموزشی می‎تواند تقلب در کار را به کارکنان بیاموزد و خود مشکل را بیشتر خواهد کرد. بسیاری از تقلب‌های بیمه‎ای و بدهی‎های زیاد شاید سرمنشأ آن همین رفتارهای نادرست باشد.

 

اهمیت نرخ های واقعی برای ارزیابی خسارت

همیشه در یک کشور شرایط به یک ترتیب باقی نخواهد ماند. قطعا یک سری از اتفاقات پیش بینی نشده ای وجود دارد که می‎تواند لطمه زیادی را به دارایی‎های این کشور وارد کند و در کنار آن می‎تواند شرایط اقتصادی را سخت تر از گذشته نماید. ما در چنین مواردی با بررسی درست خسارت‎ها و قیمت‎های تخمین زده شده می‎توانیم به مدیریت ریسک بپردازیم. اما غافل از آنکه که در سال گذشته چنین روندی اجرایی نشد.

حوادث غیرمترقبه و مشکلات بیمه ای ناشی از آن

آنقدر رقابت های ناسالم در بازار افزایش یافته است که دیگر توانایی برای مدیریت ریسک خطر بیمه‎ای باقی نمانده و قیمت‎ها با آنچه که در واقعیت دیده می‎شوند زمین تا آسمان متفاوت خواهند بود. کار به جایی ختم شده که رئیس بیمه مرکزی نسبت به این شرایط انتقاد کرده و نسبت به این موضوع اخطار داده است. ایران نباید در زمینه بیمه در چنین جایگاهی حضور داشته باشد.

 

صنعت بیمه چگونه توسعه خواهد یافت؟؟؟

توسعه بیمه در کشور ما به خود افرادی که در حال فعالیت در این زمینه می‎باشند باز خواهد گشت. این افراد می‎توانند به آسانی خطرهای موجود را مدیریت کنند و با پرداخت‎هایی که به موقع انجام می‎دهند، نارضایتی‎های موجود را از بین ببرند. علاوه بر آن تا زمانی که نرخ اصلی برای بیمه‎ها در میان نباشد، قطعا زحمت کشیدن برای بیمه‎ها هیچ فایده‎ای نخواهد داشت.

حوادث غیرمترقبه و مشکلات بیمه ای ناشی از آن

بیمه در هر حادثه‎ای نباید بار سنگینی از خسارت‎ها متحمل شود. اما متأسفانه در سال گذشته که پی در پی با حوادث ناگواری روبه رو بودیم این خسارت‎ها و پرداخت آن به بیمه‎ها بازگشت پیدا کردند. اما اگر بیمه‎ها می‎توانستند با اندکی تغییر مدیریت ریسک خوبی را به کار ببندند، این هزینه‎ها تا چنین میزانی افزایش نداشت و بسیار زودتر به دست مردم خواهد رسید.

منبع:

ریسک نیوز