با توجه به تیتر خبر شاید آن را کمی اغراق آمیز تصور کنید. در حالی که اینگونه نیست. زیرا مردم ایران این روزها در تصادفات متعدد جاده ای و غیرجاده ای جان خود را از دست می‎دهند و هیچ فردی هم پاسخگوی این وضعیت نیست. هر فردی یک راه حل را به صورت کلی پیشنهاد می‎کند، غافل از آنکه این راههای کلی خود نیازمند بررسی یک سری از شرایط و همچنین صرف هزینه‎های هنگفت است.

حمل و نقل و کشتار روزانه مردم در ایران

به عنوان مثال رئیس بیمه مرکزی از ریلی شدن عبور و مرورها و کاهش استفاده از اتوبوس‎های جاده‎ای خبر می‎دهد. اما آیا چنین شرایطی امکان پذیر است؟؟؟ مشکلات هزینه‎ای حمل و نقل ریلی به کنار، در مقابل فرسوده شدن این وسایل هم خود خطرآفرین میباشد. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که پس از یک صحبت باید در فکر تأمین هزینههای آن هم باشیم.

 

چرا استفاده از حمل و نقل ریلی کم خطرتر است؟؟

در همه جای دنیا اینگونه حمل و نقل که معمولا در فضایی خارج از شهرها صورت می‎گیرند، یکی از به صرفه‎ترین و کم خطرترین حمل و نقل‎ها به شمار می‎روند. اما کشورهای دیگر برای حمل و نقل ریلی خود برنامه ریزی و هزینه کرده‎اند تا اولا آن را به فضایی خارج از شلوغی شهر منتقل کنند و ثانیا سرعت استفاده را بالاتر ببرند. قطعا چنین شرایطی به نفع آنها می‎باشد.

حمل و نقل و کشتار روزانه مردم در ایران

پس در ابتدا دولت‎ها باید بودجه‎ای را برای تجهیز و نوسازی حمل و نقل ریلی در کشور خود کنار بگذارند و در اسرع وقت قبل از شلوغی مسیرها (به عنوان مثال در تعطیلات تابستانه و . . .) این سیستم را راه اندازی کنند. نمی‎توان با همان سیستم و سرعت گذشته انتظار یک تغییر شگرف در زمینه حمل و نقل را داشت و بنابراین تا زمانی که شرایط برای این روند آماده نباشد کار بیهوده‎ای خواهد بود.

 

اهمیت حمل و نقل در یک کشور

مردم زیادی در طول روز با استفاده از مترو، اتوبوس بین شهری، تاکسی‎ها و ناوگان برون شهری به حمل و نقل می‎پردازند. عده ای از آنها مجبور هستند که در طول روز یک بار مسیر شهر خود تا شهر دیگر را پیمایش کنند. در چنین شرایطی قطار بهترین گزینه خواهد بود، زیرا سفر هر روزه با هواپیما به نسبت شرایط اقتصادی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‎دهد و رهایی از آن کمی مشکل خواهد بود.

حمل و نقل و کشتار روزانه مردم در ایران

اما آیا سیستم ناجا آنچنان که باید از آخرین تکنولوژی‎های جهانی بهره‎مند شده است؟؟؟ در سال گذشته شاهد تصادفات عظیم و وحشتناک برخورد قطارهای مختلف با یکدیگر بودیم که عده‎ای از آنها به دلیل نقص فنی یا مشکلات دیگر به وقوع پیوستند. نمونه چنین تصادفاتی در ایران کم نیست و آمار نسبتا بالایی را به خود اختصاص می‎دهد. پس حضور تکنولوژی و امنیت استفاده از سیستم ریلی یکی از مهمترین اهداف برای راه اندازی می‎باشد.

زمانی که حمل و نقل از حالت کنونی به سیستم ریلی انتقال یابد، از ترافیک‎های شهری، تصادفات جاده‎ای و ترافیک‎های پی در پی آن، کشتار هر روزه مردم ایران در چنین تصادفاتی بسیار جلوگیری خواهد شد و می‎توان لذت یک سفر دسته جمعی را به دور از استرس و شب بیداری و . . . تجربه نمود. علاوه بر آن هزینه‎ای که شما برای چنین سفرهایی پرداخت خواهید کرد بسیار ارزان تر خواهد شد.

 

چرا سرمایه گذاری برای حمل و نقل ریلی کاهش یافته است؟؟؟

در گذشته سرمایه گذاری هرچند کمی در زمینه تولید هرچه بیشتر و فعالیت‎های هرچه بهتر در زمینه حمل و نقل ریلی در حال انجام بود. اما از یک زمان به بعد این سرمایه گذاری‎ها کمتر و کمتر شد تا جایی که امروزه بسیار ضعیف تر از گذشته شده است. این شرایط خود منجر به فرسوده شدن سیستم ریلی کشور می‎شود تا جایی که این روزها قطارهای چهل ساله‎ای هم وجود دارند که می‎توانند حمل و نقل را برعهده بگیرند. شاید این قطارها هنوز هم در حال فعالیت باشند اما باید به یاد داشته باشیم که با جان مردم بازی می‎کنند.

حمل و نقل و کشتار روزانه مردم در ایران

علاوه بر آن باید فرهنگ سازی‎هایی هم در زمینه استفاده از حمل و نقل ریلی کشور انجام شود. معمولا مردم بین سه گزینه اتوبوس، قطار و هواپیما برای راحتی هرچه بیشتر خود گزینه آخر را انتخاب می‎کنند. زیرا در یک بار سفر خود متوجه شده‎اند که انتظارات آنها توسط سیستم ریلی برآورده نشده و همواره بهتر است که هزینه‎ای بیشتر را برای سفر با هواپیما پرداخت نمایند.

حمل و نقل و کشتار روزانه مردم در ایران

تغییر در قیمت بلیط‎ها، افزایش سرعت در سفر، راحتی هرچه بیشتر کابین‎ها خود از جمله دلایلی برای افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی خواهد بود. پس نباید نسبت به آنها بی توجه باشیم. راه حل مهم برای به واقعیت پیوستن این موارد افزایش سرمایه گذاری برای سیستم حمل و نقل ریلی خواهد بود.

 

افزایش آمار مرگ و میر بر اثر استفاده از سیستم ریلی کشور

با یک بررسی بسیار کوچک متوجه خواهیم شد که در ایران این شرایط هم نمی‌تواند چاره ساز شود. زیرا تنها در دو سال گذشته 23 مورد تصادفات وحشتناک ریلی رخ داد که در هریک از آنها جان تعداد زیادی از هموطنان ما گرفته شد. علت اکثر این تصادفات فرسوده بودن قطارها، نداشتن نظم در اطلاع رسانی برای حرکت قطارها، مشکلات ریل‎ها و . . . عنوان شده اند. اما چنین حوادثی در کل جهان به صورت انگشت شمار رخ می‎دهد!!!

منبع:

ریسک نیوز