همه ساله تغییرات زیادی از نظر تحت پوشش قرار گرفتن داروها برای بیمه انجام می‌پذیرد. اما این بار خبری بسیار مهم منتشر شد که در راستای پیگیری آن قرار گرفتیم.

حذف برخی از داروها از پوشش بیمه

خروج برخی داروها از پوشش بیمه

در اخبار منتشر شده خبرها نشان دهنده خارج شدن حدود صد و شصت نوع داروها از پوشش بیمه‌ای می‌باشد. این موضوع از سوی مسئولان توضیح داده شد. توضیحاتی که شفافیت بسیاری با خود به همراه نداشت، اما در هر صورت این خبر که حذف کاملی از این تعداد دارو در حال انجام می‎باشد به صورت کامل نفی شد. اما پیگیری‎هایی از سوی شورای عالی رقابت و وزارت بهداشت و واحدهای زیربط در حال انجام می‌باشد.

تعهدات بیمه در خصوص داروها

بیمه ها معمولا همه ساله بر تعهدات خود پایبند نیستند و دوست دارند تا تغییراتی در جهت مثبت برای داروهای تحت پوشش آنها انجام شود. داروهای گران‌تر از سیستم حذف شود و به جای آن داروهایی ارزان‌تر اما با اثری بسیار بیشتر به صورت کامل جایگزین شود. این موضوع در رابطه با داروی معروف پوکی استخوان نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن اعلام شد.

حذف برخی از داروها از پوشش بیمه

روند تحت پوشش قرار گرفتن داروها

روند تعیین شدن داروها و تحت پوشش قرار گرفتن آنها روندی طولانی است. در ابتدا باید این داروها توسط شورای عالی بیمه به تأیید برسند. پس از تأیید شدن می‎توان انتظار داشت که مراحل بعدی کار به اثربخش بودن دارو نیز بستگی دارد. هرچه داروی مصرفی با تأثیر خوبی همراه باشد در نهایت می‎توان انتظار داشت که از سوی شورای عالی بیمه به تصویب خواهد رسید و تحت پوشش بیمه‎ها قرار خواهد گرفت.

هدف شورا برای آینده دارو

شورا سعی دارد تا بهترین داروها و به نفع‌ترین آنها را برای مردم در نظر بگیرد و به چنین ترتیبی از تأثیر نامطلوب آنها جلوگیری نماید. همچنین علاوه بر این موضوع به کاهش هزینه‌ها نیز بپردازد. به همین دلیل تعداد زیادی از دارو در حال بررسی و مطالعه هستند تا هزینه اثربخشی آنها نیز به تأیید برسد. در این راستا هیچ یک از آنها به تصویب نهایی نرسیده و در حال حاضر با پیگیری بسیار محسوس انجام خواهد شد.

فروش داروهای بدون نسخه

در رابطه با فروش داروهای بدون نسخه‎ای که تحت پوشش بیمه قرار داشتند هم تحقیقاتی در حال انجام می‌باشد. احتمال خروج این داروها از زیر پوشش بیمه‌ای دور از انتظار نیست. اما در حال حاضر شورا هیچ یک از این داروها را تصویب نکرده و در حال بررسی می‎باشند.

شورای عالی بیمه معمولا در ابتدای کار نیاز دارد تا برای تصویب یا عدم تصویب و جایگزین کردن دارویی دیگر مطالعات بسیاری انجام دهد به همین دلیل این پروسه کمی زمان بر می‎باشد. خبرگذاری‎ها تنها با شنیدن ابتدای صحبت‎ها خبرهای درست یا غلط را منتشر می‎کنند. در حالی که اینگونه نیست و تا تأیید نهایی راه بسیار زیادی باقی می‎باشد.

حذف برخی از داروها از پوشش بیمه

تدوین پروتکل داروهای گرانقیمت

در حال حاضر پروتکلی تدوین شده که در این پروتکل لیستی از داروهای گران قیمت و مهم و میزان مصرف و اثربخشی آنها با همکاری کارمندان بیمارستانی در حال بررسی می‎باشد. تا در نهایت بتوان لیستی از مهمترین داروهای تحت پوشش بیمه که با تأیید وزارت بهداشت استفاده از آنها ضروری می‎باشد را به بیمه‎ها ابلاغ نمود. این هفت پروتکل در زمان اجرایی شدن بار بسیاری از مشکلات بیمه‎ای در خصوص تأمین داروها و بیمه‎های تحت پوشش را جبران خواهد نمود.

نظر شما درباره حذف برخی از داروها از پوشش بیمه چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز