چند سالی می‎شود که خبر از بیمه سلامت و رایگان بودن خدمات به گوش ما می‎رسد. اما قضیه اینگونه نیست و هیچ فردی برای دریافت خدمات رایگان معاینه و درمان نمی‎شود. بیمه سلامت هم همچون بیمه خدمات درمانی است که هم اکنون با نام بیمه سلامت دیده می‎شود. اما مهمترین تفاوتی که با سایر بیمه‎ها دارد این است که بیمه سلامت اختیاری هیچگونه بازنشستگی و . . . ندارد و تنها برای خدمات درمان در نظر گرفته شده است.

اما امروزه بسیاری از افراد خواهان آن هستند که از بیمه خود بیرون آمده و به بیمه سلامت بپیوندند. در صورتی که پایه اصلی بنا شدن بیمه سلامت به این دلیل بوده که این بیمه تنها برای افرادی باشد که در طول زندگی خود به عضویت هیچ بیمه‎ای در نیامده باشند و از تمکن مالی بالایی برخوردار نباشند. بماند که برخی از افراد دارای تمکن مالی هم به هر بهانه‎ای وارد این بیمه می‎شوند و حق دیگر افراد را می‎خورند.

دربیمه سلامت هزینه‌ها بسیار کمتر از حالتی که از دفترچه تأمین اجتماعی یا دیگر دفترچه‌ها استفاده کرده و حق مورد نظر را پرداخت می‌نمایید باید در نظر گرفته شود. این افراد تا پیش از آنکه به عضویت بیمه سلامت دربیایند، تمامی هزینه‌ها را به صورت آزاد محاسبه می‌کردند که این مورد به ضرر آنها تمام می‌شود. اما از مزایای دیگر بیمه‌ها بهره‌مند نیستند. این موضوع هم کاملا به حق است. زیرا اگر بخواهیم برای همه بازنشستگی و سایر خدمات را در نظر بگیریم، دیگر نمی‌توان به آبادانی کشور خود پرداختو در تمامی کارها خواهیم ماند.

بیمه سلامت

عضویت در بیمه سلامت

نکته بسیار با ارزش این است که برای عضویت در بیمه سلامت نیاز به پرداخت هیچگونه حق بیمه‌ای وجود ندارد و کاملا رایگان در نظر گرفته شده است. در حالی که برای سایر بیمه‌ها شما باید سالانه مبلغی را همواره برای استفاده از بیمه پرداخت نمایید. هنوز هم بسیاری از افراد از این طرح و بیمه شدن خبر ندارند. در حالی که از رسانه‎های مختلف بارها در خصوص آن توضیح داده شده و برای جمعیت زیادی از مردم توضیح داده شده که باید به سایت مراجعه کرده و اقدام به ثبت نمایند. در صورتی که بیمه نبودن آنها در هیچ ارگانی به تصویب رسید، در آن زمان می‎توانند از مزایای بیمه سلامت که به صورت همگانی برای تمامی مردم ایران می‎باشد، استفاده نماید.

در برخی از مواقع شاید برای بسیاری از مردم این وضعیت پیش آمده باشد که در حال حاضر کاری ندارند و بیمه سلامت را انتخاب می‎کنند و به عضویت آن در می‎آیند. اما بعد از مدتی سرکار می‎روند و بیمه می‎شوند. در این حالت بیمه سلامت به آنها یک فرصت یک سال می‌دهد تا از هر دو بیمه استفاده نمایند. اما پس از یک سال قطع می‌گردد.

بیمه سلامت و شرایط متقاضیان

این بیمه حتی برای پسرهای هجده سال به بالا هم شرایطی درنظر گرفته است. زیرا پس از این سن اگر بیماری برای آنها پیش بیاید باید هزینه را آزاد حساب کنند. تا زمانی که کاری پیدا کنند و بیمه شوند، این شرایط باقی خواهد ماند و با توجه به وضعیت کاری کنونی ممکن است تا سالیان طولانی فرد بیمه نشود. اما بیمه سلامت برای آنها شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته که می‎توانند خودشان برای خودشان بیمه شوند. برخی از افراد چنین تصوری دارند که با وجود بیمه سلامت نمی‎توان بیمه تکمیلی هم بود. در صورتی که این تفکر اشتباه است، زیرا هر دو بیمه با هم می‎توانند باشند، همچون بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی که با هم می‎توانند فعال باشند.