زنبورداری یکی از سخت‎ترین شغل‎های دنیا می‎باشد، زیرا با خطرات خاص خود همراه  است. علاوه بر آن زندگی زنبورداری با سختی‎های خاصی از نظر معیشتی یا همان کوچ نشینی همراه خواهد بود. همه این عوامل دست به دست هم می‎دهند تا در نهایت زنبورداران از شغل زنبورداری خود دست بکشند و به کار دیگری بپردازند.

اهمیت زنبورداری

اگر این شیوه ادامه داشته باشد دیگر در نهایت زنبورداری باقی نخواهد ماند تا گیاهان و مراتع و علف‌هایی باقی بماند. این زنبورها هستند که تاکنون طبیعت را سالم نگه داشتند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه بیمه زنبورداری خواهد بود.

در نتیجه مسئولان باید از هر راهی وارد شوند تا نگذارند که حتی یک زنبورداری هم از بین برود. امروزه تنها به علت آنکه بیمه زنبورداری از اوضاع خوبی برخوردار نیست درصدی از زنبورداران از کار خود دست کشیدند. این موضوع همانند سالهای قبل می‌باشد که اداعای بیمه شدن زنبورداران بر سر میزها قرار داشت اما در نهایت هیچ کاری صورت نمی‌گرفت.

اعتراض زنبورداران

عده‎ای از زنبورداران در همان زمان به نشانه اعتراض خود کار را بر زمین نهادند و به شغل دیگری پرداختند. عده‎ای دیگر هم از بیمه قبلی خود بیرون آمدند به امید آنکه در زیر این پوشش بیمه‎ای به جایی برسند اما در نهایت این موضوع هم به تحقق نپیوست.

متأسفانه در رابطه با بیمه زنبورداری تلاش زیادی صورت گرفت تا حداقل مسئولان برای این کار ترغیب شوند. خوشبختانه درصد کمی از زنبورداران از طریق بودجه هدفمندی شده تحت پوشش قرار گرفتند، اما عده‎ای دیگر همچنان بلاتکلیف هستند و به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند، با اینکه یکی از واجد الشرایط‎ترین افراد محسوب می‎شوند و این بیمه شدن برای زندگی، خانواده و فرزندانی که هیچ آینده روشنی ندارند، واجب است. با تلاش‎های بسیار این بیمه‎ها برای عده زیادی از آنها در نظر گرفته شد. اما پس از آن چه شد؟؟

بیمه زنبورداری همچنان در پیچ و خم مشکلات

نبود مزایا برای بیمه زنبورداری

معمولا زمانی که افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند می‎توانند از مزایای خوبی برخوردار شوند و در اغلب زمینه‎ها بیمه تأمین اجتماعی به آنها کمک خواهد کرد. اما در زمینه بیمه زنبورداری این مزایای مختلف وجود ندارد و هم اکنون زنبورداران همانند گذشته در ابهام به سر می‎برند. اینکه افراد بیمه شوند بسیار خوب است اما زمانی خوب  می‎شود که بتوان از این پوشش بیمه نهایت استفاده را کرد. زمانی که پوشش بیمه‎ای بتواند خانواده‎ای را از بار سنگین هزینه‎ها خارج سازد به عنوان یکی از بیمه‎های خوب معرفی می‎شود.

همانطور که گفته شد در سال 91 این ادعا صورت گرفت که بیمه زنبورداری توسط منبع مالی هدفمند سازی یارانه‎ها تأمین می‎شود. اما هم اکنون در دولت کنونی به دلیل کاهش نقدینگی و بسیاری از مسائل دیگر هزینه در نظر گرفته برای بیمه زنبورداری از این منبع بسیار ناچیز و هرچند نزدیک به صفر خواهد بود. بنابراین اینکه بیمه زنبورداری اجرایی خواهد شد و این منبع هم به عنوان منبع مالی آن در نظر گرفته خواهد شد یک ادعا بوده و تنها در حد حرف باقی مانده است.

زمان تغییرات مختلفی را در زمینه بیمه تأمین اجتماعی به ما نشان می‎دهد. یکی از این تغییرات در حدود 14 سال گذشته می‎باشد که زنبورداران و ساز و کارهای آنان را به عنوان یک سیستم کارگاهی در نظر گرفتند و تنها ده درصد از بیست و هفت درصد پرداختی برای بیمه تأمین اجتماعی توسط این روش پرداخت می‎شد. اما این موضوع در همان سال 82 برای زنبوردارانی که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‎کردند باز هم قابل هضم نبود.

هم اکنون که دولت در 5 سال گذشته صحبت از حمایت از زنبورداران را داشته، به یکباره تنها به علت یک بهانه که همان نبود درآمد از محل یارانه‎ها می‎باشد، باز هم چندین هزار زنبوردار بلاتکلیف را در هاله‎ای از ابهام قرار داده. زنبورداران نمی‎دانند که دقیقا در چه زمانی بیمه خواهند شد و آیا این بیمه آنها پایدار خواهد بود یا خیر. در حقیقت همین موضوع می‎تواند بر روی کیفیت کار آنها مؤثر باشد. با چنین شرایطی می‎توان نتیجه گرفت که بیمه زنبورداری لغو شده و زنبورداران باز هم خود باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند، زیرا دولت هیچ هزینه‌ای را برعهده نمی‌گیرد.