بیمه حافظ شرکت تازه تأسیسی است که بدون داشتن سیاستهای لازم، در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه رو است. یکی از مهمترین شکلات برای این شرکت موضوع بدهی یا کمبود بودجه لازم برای ادامه راه است. طبق آنچه تمامی شرکتهای بیمه با خود به همراه دارند، باید هر یک از آنها سال بعد میزان سرمایه خود را صد برابر کنند. اما این شرکت نه تنها سرمایه خود را به صد نرسانده، بلکه کمتر از آن میزان دارد.
بیمه حافظ در گذر سالها
این موضوع نشان دهنده آن است که بیمه حافظ، در طول سال 95 به وعدههای خود عمل نکرده و میزان سرمایه آن به حد نهایی نرسیده است. بیمه حافظ در سال گذشته فروش مطلوبی نداشته و این روند کاهشی در طول چند سال گذشته به میزان زیادی دیده میشود. اگر مسئولان نگران این وضعیت بودند، در سالهای بعدی باید چارهای برای فروش بیشتر میاندیشیدند، اما با وجود این شرایط هیچ تمهیداتی برای آن در نظر نگرفتهاند.
در تیرماه هر سال شرکتهای مختلف بیمه باید حداکثر سرمایههایی که در سال گذشته به دست آوردهاند را توضیح دهند. اما بیمه حافظ از این قافله عقب مانده است. بررسی سود و زیانی که این شرکت داشته در پایان سال گذشته بسیار زیادتر بوده است. با وجود اینکه از نظر بسیاری سودی در دست آنها بوده و از 49 به 43 میلیارد تومان رسیده، اما در حدود شش ماه آخر سال هم ضرر وارد شده است.
عملکرد نامناسب بیمه حافظ به امروز و دیروز باز نمیگردد. شاید بیمههای دیگر هم در پرداخت خسارت ضرر زیادی دیده باشند، اما از همه بیشتر بیمه حافظ بوده و جبران این خسارتها کار بسیار مشکلی است. بیمه حافظ حال به چندمین شرکت بیمهای مبدل شده که با مشکلات مالی بسیار زیادی دست و پنجه نرم میکند و زمان بهبود شرایط آن مشخص نیست. شاید همچون بیمه توسعه، این بیمه هم به مشکل بربخورد.
تاثیر مدیریت و استراتژی
اگر میزان روند ضرر دهی به همین صورت ادامه داشته باشد ممکن است که بیمه حافظ از گردونه رقابت خارج شود و در نتیجه از نظر حقوق صاحبان سهام به مشکلات زیادی برخورد. علاوه بر این موارد باید انگشت اشاره را به مدیریت این شرکت هم برد. زیرا بیمه حافظ در صورتی که مدیریت صحیحی داشت و از استراتژیها و طرحهای مختلفی برای افزایش سوددهی استفاده میکرد، هیچگاه به چنین مشکلاتی برنمیخورد. شاید میزان ضرر و زیانها به صورت کامل از بین نمیرفت، اما مسلما این زیان کمتر از زمان حال بوده است.
با چنین اوضاعی تغییراتی در مدیریت داده شد؛ اما مدیر فعلی نمیتواند تمامی مشکلات مدیر قبلی را از بین ببرد و این کار نیازمند یک دوره طولانی مدیریت و تغییر برنامهها است. بیمه حافظ با هزاران امید و با بیمهشدگان خود قصد پیروزی و رقابت را داشت اما امروز همانند یک مدافع میماند که این مدافع تنها باید دفاع کند و گل نخورد. پس میتوان گفت که اگر این تغییر مدیریت در سالهای گذشته و در زمانی زودتر اتفاق میافتاد، امیدی برای پیروزی بود. اما امروز با چنین ضرر و زیانی نمیتوان اوضاع را بهبود بخشید و تنها نیاز است تا سرمایه بزرگی به این شرکت وارد شود. سرمایهای که بتواند این ضرر چند میلیاردی را جبران کند.
این شرکت بیمه محصولات متنوعی از جمله، بیمه مسئولیت، اتکایی، اموال، اشخاص و . . . را دارد. اما همچون شرکتهای دیگر در این زمینهها موفق نبودهاند. در ماههای گذشته این بیمه سیستم جدید را برای پایش و کنترل مدیریتها راهاندازی کرده، اما باز هم نتوانسته از بحران اقتصادی که این روزها با آن دست و پنجه نرم میکند، خارج شود.