رئیس اتحادیه فرش‌بافان دست بافت از اجرای طرح ببیمه بافندگان فرش دستبافت سرتاسر کشور و مکلف شدن این به انجام این بیمه برای تمامی بافندگان اطلاع داد. اما در این مطلب بهترین فرصت است تا همگان از جزئیاتی که در خصوص این طرح توسط گفتگوی شبکه خبر انجام شده، آگاهی پیدا کنند.

تصویب نهایی بیمه بافندگان

با پیگیری‎هایی که فراکسیون فرش دست‎بافت در مجلس داشته، در چند روز اخیر اتفاق خوبی رخ داد و نمایندگان تصمیم گرفتند بیمه بافندگان فرش دست‎بافت را به تصویب برسانند و این طرح سرتاسری را نهایی کنند. در نتیجه تمام بافندگان فرش دستی و به صورت کلی صنایع دستی باید اجبارا بیمه شوند. این شاید به ضرر کارفرماها باشد، اما قطعا به نفع افرادی است که با هنر و با جان ول این فرش‎ها و صنایع دستی را می‎بافند تا زیبایی را به خانه‎های ما هدیه بیاورند.

شرایط خاصی که برای بیمه بافندگان مورد نیاز است داشتن کارت اتحادیه، کارت صنفی و مدرک فنی حرفه‎ای می‎باشد. در نتیجه افرادی که به صورت سنتی این کار را انجام می‎دهند و در جایی هم عضو نیستند نمی‎توانند از این بیمه بهره‎مند شوند. زیرا این افراد باید از نظر رشته‎ای تعیین صلاحیت و شناخته شده باشند. رشته بافندگان می‎تواند در زمینه طراحی، بافنده نیمه ماهر و ماهر تقسیم بندی شود. بازرس اتحادیه، بازرس صنعت و معدن و بازرس بیمه تأمین اجتماعی یک بررسی از محل انجام بافندگی که در اکثر موارد در خانه می‎باشد، به عمل می‎آورند.

نقش سازمان فنی و حرفه‎ای

در زمینه دریافت بیمه بافندگان، ممکن است برخی افراد مدرک فنی حرفه‎ای را نداشته باشند. داشتن این مدرک و داشتن مدرکی مبنی بر تخصصی انجام شدن این کار توسط بافنده الزامی می‎باشد. زیرا بسیاری افراد هستند که به صورت سنتی این حرفه را انجام می‎دهند، اما در امتحانات تخصصی سازمان فنی حرفه‎ای شرکت نکرده یا مدرک قبولی را به دست نیاورده‌اند. این افراد نمی‎توانند از بیمه بافندگان فرش دستبافت استفاده کنند و در صورتی که استفاده کنند، حق دیگر افراد ضایع خواهد شد.

بیمه بافندگان

اما باز هم بیمه تأمین اجتماعی برای پذیرفته شدن این افراد شرایط ویژه‎ای را در نظر گرفته تا برای بیمه بافندگان فرش بتوانند زمان لازم را برای گرفتن مدرک فنی حرفه‎ای داشته باشند و پس از آموزش و امتحان و قبولی بیمه برای آنها در نظر گرفته می‎شود. اما در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود. پروسه گرفتن مدرک و بیمه شدن ممکن است چند ماهی به طول انجامد. کارت صنفی افراد هم برای قبول بیمه بافندگان فرش دستبافت و صنایع دستی نیاز است دارای اعتبار از نظر تاریخی باشد. در صورتی که تاریخ گذشته باشد امکان استفاده وجود ندارد. بیمه در چنین مواردی بسیار سختگیرانه عمل می‎کند و از این دست موارد هم کم نبوده‎اند.

الزام داشتن مدرک

شاید از نظر یک بافنده که 40سال سابقه کار دارد و به صورت سنتی این کار را آموخته، بسیار سخت باشد که بخواهد در یک کلاس دو سه ماه بنشیند و در کنار جوانان این رشته را به صورت نظری فرا گیرد. اما حتی اگر این فرد با چنین سابقه‌ای هم در امتحان رد شود، هیچ کاری برای وی انجام نمی‌شود. زیرا متولی این امر که سازمان ملی فرش ایران است چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده تا بتوان بر اساس لیاقت افراد بیمه بافندگان فرش دستبافت و صنایع دستی را به آنها اعطا کند. به چنین ترتیبی به وجود سه کارت الزامی که تنها براساس حرفه‎ای که شخص در دست دارد صادر می‎گردد، هیچ تقلبی در کار نخواهد بود.

در سال‎های گذشته بیمه بافندگان وجود داشت اما این بیمه تنها پنجاه درصد موارد را پوشش می‎داد. در حالی که امروزه این میزان به صد درصد رسیده و شرایط برای بافندگان بهتر شده است.