این روزها با وجود شرایط نامناسب بیمه‎ای در کشور هر یک از سیستم‎های خدماتی با مشکلاتی همراه هستند. این بار بحران مالی آزمایشگاه های کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در هر کشوری یکی از موارد بسیار مهم در سلامتی افراد و تشخیص انواع بیماری‎ها، آزمایشگاه‎ها هستند. شما می‌توانید نمونه این آزمایشگاه‎ها را به تعداد زیاد در شهر خود مشاهده نمایید. برخی از آنها با سیستم خصوصی و برخی دیگر با سیستم دولتی در حال خدمت رسانی هستند.

اما هر دوی این گروهها با یک مشکل عمده مواجه هستند و آن هم مشکل در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها می‌باشد. حقی که درصدی از آن توسط مردم و درصد زیاد باقی مانده توسط بیمه‎ها تأمین می‎شود.

بحران مالی آزمایشگاه های کشور

اهمیت کارکرد آزمایشگاه‎ها

تشخیص یک بیماری آن هم به روش صحیح مهمترین گام در بازگشت سلامتی به یک فرد خواهد بود. برخی از مواقع هم افراد برای کنترل فاکتورهای مهم سلامتی خود نیز به این آزمایشگاه‌ها رجوع می‎کنند. اما در هر صورت حق بیمه از این مردم در هر ماه دریافت شده و حالا در زمان پرداخت به سیستم خدمت رسان همچون آزمایشگاهها با مشکل همراه است. به همین دلیل امروزه بحران مالی آزمایشگاه های کشور در اولویت قرار دارد و باید هرچه سریع تر رسیدگی صورت گیرد.

بحران مالی آزمایشگاه های کشور

بیمه‎ها حق بیمه را پرداخت می‎کنند، اما این پرداخت با تأخیر بسیار زیادی همراه است. به همین دلیل برخی از آزمایشگاه‎های تشخیص تا مرز ورشکست شدن نیز پیش رفته‎اند. تعداد زیادی از مردم برای دریافت خدمات خود از این طریق یعنی استفاده از دفترچه‎های درمانی اقدام می‎کنند.

بنابراین با توجه به تعداد محدود افرادی که به صورت آزاد حق خود را محاسبه می‌کنند سود کلانی در جیب آزمایشگاه‎ها وارد نمی‎شود. آنها نیاز دارند تا هزینه‎هایی که مربوط به دستگاهها، پرسنل، حق بیمه پرسنل و . . . می‎باشد را به طرق دیگر تأمین نمایند.

بحران مالی آزمایشگاه های تشخیصی تنها در ارتباط با حق بیمه‎های پرداخت نشده و تأخیر در آنها نیست. بلکه این نوع شرایط به گونه‌ای است حتی لوازم مورد استفاده برای این شغل نیز باید از خارج از کشور تأمین گردد. قطعا وارد کردن با هزینه‎های چند برابری همراه است.

این هزینه‎ها باید از جیب نهاده شود تا بعدها دریافت شود. اغلب لوازم نیز از خارج از کشور تأمین می‎شود و با تغییر یافت قیمت ارز این تغییر در قیمت‎ها بسیار کمرشکن بوده و بسیاری از آزمایشگاههای تشخیصی کار خود را از دست دادند.

بحران مالی آزمایشگاه های کشور

پرداخت در بیمه‎های دولتی و خصوصی

معمولا بیمه‌ها در بخش‎های دولتی غفلت‎ها و سستی‎های زیادی را انجام می‎دهند. اما بیمه‎های خصوصی با منظم پرداخت کردن حق بیمه‎ها خدمات بهینه  و مناسبی را برای مردم ایران ارائه خواهند داد. چرا بین دو گروه تفاوت تا این حد زیاد است. مردمی که شرایط مالی خوبی ندارند باید تحت حمایت دولتی قرار گیرند و دولت در هر زمینه‎ای از درمان حامی آنها باشد. اما متأسفانه با وجود تلاش‎های بسیار باز هم کاستی‏‎هایی وجود دارد که تنها به تغییر در سیستم مدیریتی و استفاده از افراد کاردان‌تر و مدیرتر را نیاز خواهد داشت.

نظر شما درباره بحران مالی آزمایشگاه های کشور چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز