بیمه شخص ثالث بیمه‎ای اجباری در تمام کشور می‎باشد که برای هر وسیله نقلیه‎ای یک امر ضروری می‎باشد. اما چرا نرخ بیمه شخص ثالث تا این حد متفاوت است؟

معمولا نرخی که برای یک بیمه رسمی و اجباری در کشور تعریف می‎شود باید نرخی یکتا و یکسان باشد. اما در رابطه با بیمه شخص ثالث چنین شرایطی وجود ندارد. با دلیل سؤالی که در این رابطه مطرح شده بر آن شدیم تا این موضوع را مورد بررسی خود قرار دهیم. علت‎ها بسیار متفاوت می‎باشد، اما به مهمترین آنها خواهیم پرداخت تا مشتریان عزیز با نحوه این قیمت‎ها بیشتر آشنا شوند.

اختلاف در نرخ بیمه شخص ثالث

 تخفیف در نرخ بیمه شخص ثالث

یکی از علل تغییر در نرخ بیمه شخص ثالث تخفیفاتی است که برای شرکت‎های ارائه دهنده این نوع از بیمه در نظر گرفته شده است. این تخفیف تا حدود دو و نیم درصد می‎باشد. ارائه تخفیف بیش از این میزان بر طبق قانون نبوده و همواره می‎تواند با پیگیری و مخالفت همراه شود. حداکثر تخفیف برای بیمه شخص ثالث در وسیله نقلیه در همین میزان در نظر گرفته شده است. به همین دلیل برخی از شرکت‎های بیمه‎ای از این تخفیف استفاده می‎کنند و برخی دیگر استفاده نمی‎کنند و نرخ پایین و بالاتری را برای مشتری‎ها در نظر می‎گیرند.

اختلاف در نرخ بیمه شخص ثالث

اگر شرکتی وجود دارد که میزان بیشتری از حد تعیین شده را از مشتریان خود دریافت می‎کند مشتریان با شکایت به بیمه مرکزی می‎توانند علت این رقم بالاتر را جویا شوند. به عنوان مثال در برخی از شکایت‎ها مشخص خواهد شد که شرکت مورد نظر در کنار بیمه شخص ثالث، خدمات دیگری را به غیر از خدمات اصلی ارائه خواهد داد. این خدمات ویژه همواره با نرخ بالاتری دریافت خواهد شد بنابراین در صورتی که شرکت بیمه‎ای با مجوز از بیمه مرکزی این کار را انجام دهد شکایت بی مورد است. همچنین تخفیف‎های بیشتر از دو و نیم درصد هم با کسب مجوز از بیمه مرکزی امکان دارد و در غیر این صورت غیرقانونی می‎باشد.

اختلاف در نرخ بیمه شخص ثالث

اختلاف نرخ در بین خودروهای مختلف

بسته به نوع خودرویی که شما از آن در حال استفاده هستید، اختلاف نرخ بیمه شخص ثالث نیز وجود دارد. زمانی که خودروهای شما همگی از نوع خودروی سواری باشند نرخ‎های متفاوتی برای حق بیمه باید پرداخت شود. هرچه خودروی شما در رده‎های پایین‎تری از نظر آپشن و سایر قطعات قرار داشته باشد و به نوعی تولید داخلی باشد میزان هزینه‎ای که باید برای آن پرداخت شود کمتر از خودروهای دیگر می‎باشد. پس فرقی ندارد که شما از کدام نوع سواری استفاده می‎کنید، مهم قیمت خودرو و امکانات مورد استفاده در آن می‎باشد که بدون هیچ قانون صحیحی به اختلاف نرخ منجر شده است.

نظر شما درباره اختلاف در نرخ بیمه شخص ثالث چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

بانکر