همه ساله بیمه شخص ثالث به تعداد بسیاری دریافتی دارد و خسارتهای وارده هم به شدت بالا هستند. به همین دلیل شرکتهای بیمه راهحلی به غیر از پرداخت خسارتها ندارند. در همین راستا هم زیانهای بسیاری را متحمل میشوند.
وظیفه دولت در حل مشکل
دولت برای سرعت بخشیدن به کار باید از فناوری، تکنولوژی و اطلاعات استفاده کند. در نتیجه توافقات بر سر این راهحل صورت گرفته تا این روند بدون دخالت هیچ واسطهای صورت گیرد. به همین دلیل ارگانهایی هم باید حضور داشته باشند و هر یک کار خود را به نحو احسن انجام دهند. باید اطلاعات ضروری و لازم را به سیستم داده و به هر ارگان دیگری که نیازمند ارسال شود. این کار سالهاست که در سایر امور در حال انجام است.
نحوه ترغیب مردم
مسئولان بیمه مرکزی امید دارند تا با این راه حل حق بیمههای مربوط به این نوع بیمه کاهش یابد. مردم هم این هیجان را داشته باشند که از این نوع بیمه استفاده کنند. در این راه نیاز است تا ارگانهایی همچون نيروی انتظامی، وزارت بهداشت، قوه قضاییه، وزارت راه و شهرسازی و . . . همکاریهای لازم را داشته باشند. یک سیستم یکپارچه برای نظم بخشیدن به بزرگترین و پرمخاطبترین رشته بیمه صورت خواهد گرفت.
این راه میتواند به نفع قیمتهای حال حاضر شخص ثالث نیز باشد. همچنین موجب تغییر روشهای موجود شده و وضع را به صورت کلی تغییر دهند. در سالهای آتی باید شاهد راهاندازی سیستمی باشیم که بر اساس حق واقعی و توانایی و لیاقت هر فرد قیمت را تعیین کند.