یک سری از آزمایشگاه ها در کشور هستند که هزینه بیشتری را از شما دریافت خواهند کرد که علت این موضوع را بیشتر مورد بررسی خود قرار می دهیم.

افزایش قیمتی که برای برخی از آزمایشگاه ها وجود دارد می تواند دلایل متنوعی داشته باشد اما در هر صورت باید به این  موضوع توجه نمود که این افزایش قیمت ها می تواند دلایل بسیاری را شامل شود که به همین دلیل به بررسی بیشتری در این رابطه خواهیم پرداخت. در ابتدا برای آنکه تمامی آزمایشگاه ها یک تعرفه را به صورت مستقیم دریافت کنند از بالا تعرفه های ابلاغی برای آنها می آید که در نهایت نباید خارج از آن را دریافت کنند و قطعا با مشکلاتی مواجه می شوند.

افزایش قیمت برخی از آزمایشگاه ها در کشور

این نرخ های مربوط به بیمه از سوی شورای عالی بیمه تأیید می شود و هیچ یک از آزمایشگاه ها این حق را ندارند که از این نرخ بالاتر دریافت نمایند. علاوه بر آزمایشگاه ها مراکزی هم برای تشخیص وجود دارد که نرخ برای آنها ارسال می شود که در نهایت این نرخ ها هم قابل تغییر نیستند. از بین آزمایش های روتین موجود یکی از بیشترین هزینه ها به آزمایش های روتین تیروئید اختصاص دارد. این  تعرفه ها نباید دستکاری شوند و هر آزمایشگاهی نرخ وسایل و حقوق پرسنل و . ..  را با افزایش قیمت تأمین نماید.

در برخی از مواقع که آزمایش های موجود از نوع هورمونی باشد باید از کیت هایی مخصوص استفاده شود. این کیت ها در درون دستگاه های خاصی با نام های تک مورد ارزیابی قرار می گیرند و به دلیل استفاده برای هر فرد به صورت جداگانه هزینه آن دریافت می شود. از این منظر مشکلی وجود ندارد و دریافت این کیت و افزایش تعرفه برای آن مانعی ندارد. در صورتی که وسیله ای خاص در آزمایش برای آن فرد مورد استفاده  قرار گیرد باید به صورت جداگانه هزینه آن وارد شود تا از جزئیات فاکتور نهایی در طی بازرسی ها باخبر شویم.

در صورتی که وسیله ای اضافع تر با هزینه بیشتر برای آن فرد به دلیل نوع آزمایش در نظر گرفته می شود باید در برگه ای که به عنوان جواب آزمایش بوده این جزئیات هم وارد شود تا شبهه های در خصوص افزایش قیمت ها در نظر گرفته نشود. این موضوع می تواند به خوبی فعالیت آزمایشگاه ها را هم ثابت کند و هر نوع ابهامی را از بین ببرد.  البته باید مجوزها و نامه هایی مبنی  بر استفاده هم بایگانی شده باشد.

در مواردی که تخلفی صورت می گیرد بر اساس شکایت ها بررسی هایی صورت میپذیرد که در هر صورت اگر حق با آزمایش دهنده باشد مبلغ عودت داده شده و در نهایت می توان گفت که جریمه ای هم برای آزمایشگاه در نظر گرفته می شود تا سایر آزمایشگاه ها این شیوه را به صورت کلی فراموش کنند. این یک نوع تخلف بزرگ بوده که در هیچ شرایطی قابل بخشش نیست.

نظر شما درباره افزایش قیمت برخی از آزمایشگاه ها در کشور چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

فارس نیوز