دسته‌بندی نشده

مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان

با توجه به روز داروساز مشکلاتی که در خصوص این بیمه مربوط به دارو نیز وجود دارد بسیار مورد بحث بوده و همواره تلاش‎هایی برای رفع آن در نظر گرفته شده است.

یکی از دلایلی که داروهای کشورهای دیگر تا این حد نیز طرفدار دارد در خصوص نوع تهیه و فرآوری آن می‎‏باشد. برخی از داروسازان تلاش می‎کنند تا بهترین دارو را بسازند، اما به دلیل مشکلات مالی مربوطه این کار امکان پذیر نیست و همواره نیاز است تا ما نیز به چالش‎های این شغل بپردازیم.

داروساز دارویی را با هزاران زحمت به وجود می‎آورد و بیمه ها هم نیز آن را تحت پوشش خود قرار می‎دهند اما آیا این بیمه‎ها هزینه‎های مربوط به دارو را به موقع پرداخت خواهند کرد؟ قطعا اینگونه نیست. بیمه‎ها شرایط خود را دارند و آنها هم از بدهی‎های عمده رنج می‎برند. بیمه‎ها قصد دارند تا تسویه کاملی را انجام دهند اما متأسفانه شرایطی که بر کار آنها حاکم است از انجام چنین ایده‎ای جلوگیری کرده و مانع آن می‎شود.

یکی از ایده‎های مهم در زمینه‎ی خروج از چنین وضعیتی، حذف قیمت ثابت برای داروها می‎باشد. از زمانی که صحبتی در خصوص این طرح نیز ارائه شد، مخالفت‎ها اعلام گردید، زیرا چنین راه حلی امکان پذیر نخواهد بود. قیمت‎ها در زمینه‎ی دارو باید با توجه به مواد اولیه آن تعیین شود. زمانی که مواد اولیه نیز دائما در حال تغییر قیمت است، قطعا قیمتی که مرتبط با داروها می‎باشد هم نباید با یک نرخ ثابت پایدار عرضه گردد.

فعالیت بین وزارت بهداشت، داروسازان و همچنین سازمان‎های بیمه‎گر و بیمارستان‎ها همانند یک زنجیره به یکدیگر وابسته می‎باشد و تنها اختلال در کار هریک از آنها به کل این سیستم ضربه جدی وارد خواهد کرد. اغلب داروها از مواد اولیه هندی یا چینی ساخته می‎شوند، اگر تحریمی در میان باشد این کشورها مواد اولیه را نمی‎دهند و در نهایت داروها هم با کمبود مواجه خواهند شد. هر کشوری که پول بهتری پرداخت کند مواد اولیه بهتری دریافت خواهد کرد به همین دلیل مابین دارو ی ایرانی و سایر کشورهای اروپایی تفاوت چشمگیری وجود دارد.

ما نباید هر وسیله یا ماده‎ی قابل استفاده‎ای را در علم پزشکی به سیستم دارویی وارد کنیم و از بیمه هم برای آن کمک بگیریم، تنها داروهای ضروری باید در این لیست قرار داشته باشند. مثلا ضرورتی ندارد که ژل تزریقی در زمره‎ی لیست دارویی قرار گیرد و قیمت آن نیز به نرخ مصوب باشد. تفاوت قیمت دلاری و ریالی هم موجب شده تا داروهای وارد شده به کشور برای ترخیص با روند طولانی مدتی همراه شوند به همین دلیل برخی از داروها در کشور کمیاب شده‎اند و از نهایت ذخیره آنها نیز استفاده می‎شود.

منبع:

نی تیوز

نظر شما درباره مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

azibz

Recent Posts

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…

4 سال ago

بیمه تأمین اجتماعی و بدهی های تسویه نشده آن

از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…

4 سال ago

بیمه ها می توانند از معافیت مالیات برخوردار باشند!

قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…

4 سال ago

بیمه ها و جلوگیری از طرح اجباری شدن هزینه درمان ناباروری

همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…

4 سال ago

بیمه حوادث طبیعی و بیمه شدن تمامی خانه ها

خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…

4 سال ago

بیمه مسافرتی چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…

4 سال ago