یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که مردم دوست دارند تا خسارت خود را به موقع دریافت نمایند. اما زمانی که تصادفی با خسارتهای کم صورت میگیرد، برخی از شرکتهای بیمه به این موضوع توجه دارند که باید حتما کروکی تصادف آورده شود. هرچند که در قانون جدید به این نکته بسیار توجه شده که تا یک سقف خاصی دادن حق بیمه خسارت بلامانع است. شرکتهای بیمه به دلیل اینکه در سالهای اخیر مشکلات سوء استفاده از این موارد افزایش یافته، به این نتیجه رسیدهاند که برای دریافت خسارتهایی در حد بالا باید کروکی آورده شود.
اگر مشکلات بیمه را در سطح جهان مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه میرسیم که یک مشکل عمده در مورد یکی از بزرگترین و پر مخاطبترین بیمهها یعنی بیمه اتومبیل در ایران، عدم بیمه شدن برخی از اتومبیلهایی است که در سطح شهر تردد میکنند. بسیاری از افراد نمیتوانند هزینه بیمه را بپردازند. به همین دلیل با ماشینی بدون بیمه معتبر در شهر گردش میکنند و در زمانی که اتفاقی رخ میدهد، افسوس این بی توجهی را خواهند خورد.
حتی در برخی از موارد دیده شده که ماشینهای بدون بیمه برای استفاده از حق بیمه خسارتی که شرکتها پرداخت میکنند، یک تصادف را به صورت ساختگی طراحی کرده و یک هفته بعد بیمه نامهای را خریداری کرده و ادعای تصادف میکنند. زیرا میدانند که حقی بیش از آنچه خرج کردهاند را دریافت مینمایند. پس نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که بیمه حق مردم را میخورد. زیرا در سال چندین هزار پرداختی از سوی شرکتهای بیمه صورت میگیرد که شایان ذکر هستند. معمولا در خصوص بیمه شخص ثالث همه شرکتهای بیمه در حال ضرر هستند. زیرا در این راستا دولت، قوه قضاییه و در نهایت بیمه نقش دارند که نقش بیمه در این راه تنها پرداخت خسارت است.
داشتن بیمه نامه شخص ثالث از نظر پلیس میتواند به عنوان یک اهرم بازدارنده از بسیاری تخلفات رانندگی باشد. بیمه شخص ثالث از نظر علمی در اکثر کشورهای دنیا یا شخص محور است یا تلفیقی از شخص محور و خودرو محور. در حال حاضر در کشور ما ایران، صنعت بیمه و مشکلات بیمه به دلیل خودرو محور بودن میباشد که باید این ماهیت به صورت کلی تغییر پیدا کند. در این راستا میتوان گفت که تعیین نرخ بیمه نامه شخص ثالث باید بر اساس تخلفات و عدم رعایت قوانین توسط یک راننده مشخص شود تا بتواند نیرویی قوی در برابر تخلفات باشد. برای این کار میتوان کارنامه یک راننده را از پلیس راهور درخواست کرد تا بتوان حداقل برای افرادی که قانونمند هستند به عنوان یک تشویق به شمار آید.
برای خودرو محور بودن میتوان به دو عامل دیگر برای کاهش یا افزایش نرخ بیمهها هم اشاره نمود. یکی از آنها در حقیقت سن خودرو است، اگر خودرویی سن بالایی دارد باید حق بیمه بیشتر بپردازد. زیرا به آلودگی محیط کمک میکند، شاید این تنبیه غیر مستقیم بتواند وی را حرکت داده و به خرید یک اتومبیل دیگر سوق دهد. عامل بعدی هم میزان مسافتی است که یک خودرو طی میکند. مسلما زمانی که یک خودور میزان کارکرد زیادی دارد نشان دهنده آن است که این خودرو به عنوان یک عامل خطر برای افراد در سطح جادهها در حال تردد است. پس باید حق بیمه بیشتری بپردازد. خوشبختانه در سالهای آتی شاهد اجرای این تشویقها برای رفتارهای رانندگی خوب خواهیم دید. با ادامه چالشهای موجود در صنعت بیمه و مشکلات آن از زبان مردم در سایت بیمه همراه باشید.
تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…
از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…
قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…
همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…
خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…
یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…