بیمه

خسارت‎های همگانی دریایی

معمولا در سفرهای دریایی خسارت‎هایی به کشتی‎های حمل کننده بار وارد می‎شود که در زمره خسارت های همگانی قرار دارد. در این مطلب با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

کشتی یکی از وسایل نقلیه برای حمل بار و مسافر به شمار می‎رود. البته کشتی‎هایی که به تنهایی حمل بار را انجام می‎دهند از نظر ظاهری با کشتی‎های مسافربری متفاوت هستند. در زمینه حمل و نقل دریایی بیمه نقش بزرگی دارد. زیرا در این شرایط اتفاقات بسیار زیادی به وقوع می‎پیوندد که می‎تواند شرایط را به صورت کلی تغییر دهد و خسارت‎های جبران ناپذیری به وجود آورد. برخی مواقع این خسارت‎ها فردی و در برخی مواقع نیز به صورت خسارت های همگانی در نظر گرفته می‎شوند.

انواع خسارت در کشتی‌ها

برخی از مواقع آسیبی به کشتی یا بار داخلی آن رخ می‎دهد که برای نجات دادن جان افراد و همچنین بار باقی مانده می‎باشد. این نوع از زیان‎ها و آسیب‎ها در زمره خسارت های همگانی قرار دارند. در صورتی که کشتی مذکور دچار یک حریق بزرگ شود به دلیل انتقال این آتش به سایر قسمت‎های کشتی و آسیب به افراد می‎تواند در زمره خسارت های همگانی طبقه بندی شود. البته در برخی از مواقع امکان خاموش کردن آتش وجود دارد و آتش تنها با انتشار دودهای بسیاری همراه است که در این صورت اولین وظیفه خاموش کردن آن است.

جزئیات خسارت همگانی

خسارت های همگانیوقتی رخ می‎دهند که کشتی حمل کننده بار به دلایل مختلف به گل بنشیند و نتواند حرکت کند. همچنین هزینه‎های مربوط به نجات کشتی، بار و خدمه، هزینه‎هایی که به دیگ‎های بخار وارد می‎شود و معمولا خسارت‎هایی که به صورت ناگهانی به هریک از ماشین آلات موجود وارد می‎شود در این گروه قرار دارند. در صورتی که برای انتقال دادن کشتی اضطراری به ساحل نیاز باشد تا باری تخلیه شود نیز در گروه خسارت های همگانی دریایی قرار می‎گیرند.

در شرایطی خاص دریا خبر نمی‎دهد و به دلیل وجود وضعیت سهمگین آب و هوایی ممکن است که به میزان سوخت کشتی یا کالاهای داخلی آسیبی وارد شود. در این صورت خسارت های همگانی دریایی به شمار می‌رود. اگر در زمان تخلیه کردن بار داخل کشتی خسارتی جزئی یا کلی به هریک از کالاها صورت پذیرد و این خسارت‎ها کوتاهی افراد حمل کننده باشد خسارت از نوع همگانی تقسیم بندی می‎شود.

هزینه‎هایی که مربوط به بندپناه‎ها می‎باشد، همچنین کسری‎های هزینه تعمیرات، برخی از خسارت‎های وارد شده به کشتی حمل کننده، همه و همه در این زمینه طبقه بندی خواهند شد.

معمولا هر تعداد خسارت وارد شده به کالاها یا کشتی شاید از نظر ظاهری چندان ارزشمند نباشد، اما قطعا با مشکلاتی همراه می‎باشد که می‎تواند برای شخص مورد نظر هزینه‎های بی شماری را به دنبال داشته باشد. چه خوب است که بیمه‎ها در این شرایط حضوری پررنگ داشته باشند و بتوانند استرس و نگرانی ناشی از خسارت‌ها را متقبل شوند.

نظر شما درباره خسارت های همگانی دریایی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

ریسک نیوز

azibz

Recent Posts

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…

4 سال ago

بیمه تأمین اجتماعی و بدهی های تسویه نشده آن

از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…

4 سال ago

بیمه ها می توانند از معافیت مالیات برخوردار باشند!

قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…

4 سال ago

بیمه ها و جلوگیری از طرح اجباری شدن هزینه درمان ناباروری

همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…

4 سال ago

بیمه حوادث طبیعی و بیمه شدن تمامی خانه ها

خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…

4 سال ago

بیمه مسافرتی چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…

4 سال ago