بیمه حوادث

تصادفات جاده‎ای و بررسی موشکافانه علل آن

حادثه همیشه در کمین ما خواهد بود. اما آیا همه حوادث به همین سادگی رخ می‎دهند یا اینکه علت خاصی برای آنها وجود دارد؟ این روزها خبر از تصادف تعداد زیادی اتوبوس و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما به گوش می‎رسد. چنین خبر قلب هر ایرانی را می‎لرزاند، اما چه باید کرد؟؟ آیا باید بود و نگاه کرد؟؟ آیا نباید علت هر حادثه به صورت کامل مشخص شود و از حادثه دیگر جلوگیری شود؟؟؟

در طی اخبار منتشر شده از سوی صدا و سیما، بر طبق یک آمار جهانی متوجه شدند که ایران در کل جهان رتبه دوم را در تصادفات جاده‎ای به خود اختصاص داده است. این رتبه قابل تأمل می‎باشد، زیرا اکثر علل موجود برای چنین تصادفاتی، جاده‎های نا ایمن معرفی شده‎اند. در نتیجه مسئولین هم در افزایش آمار تلفات جاده‎ای مقصر هستند. راه و شهرسازی مسئولیت خطیری برای بهبود استاندارد جاده‎ها بر عهده دارد.

 

چرا تصادفات جاده ای با بیمه در ارتباط است؟؟

شاید در نگاه اول تصادفات جاده‎ای با رشته‎های مختلف بیمه‎ای در ارتباط زیادی نباشد، اما این تصور کاملا اشتباه خواهد بود. زیرا با یک بررسی جزئی به این موضوع پی خواهیم برد که تمامی خواب آلودگی‎ها، نقص فنی‎ها و علل بسیاری از تصادفات جاده‎ای راننده و نقص فنی خودروی او معرفی شده  است. در حالی که باید استاندارد جاده‎ها را هم به این موضوع اضافه نماییم.

یک راننده اتوبوس که با هزاران گرفتاری در زندگی خود روبه رو است، در سر کار باید تمرکز زیادی به خرج دهد و باید ساعت‎ها چشم به جاده‎ها بدوزد تا بتواند مسافران را به مقصد نهایی برساند. یک راننده که تازه ماشینی را تحویل گرفته قطعا باید اقساط آن را تهیه نماید. کار او تنها رانندگی است و در نتیجه باید روزی خود را از جاده‎ها به دست آورد.

وی بارها این جاده‎های ناامن را می‌پیماید به امید آنکه بتواند در پایان ماه اقساط سنگینی که برای تسهیلات بانکی برای او در نظر گرفته شده را بپردازد. در نتیجه در یکی از این رفت و آمدها به دلیل خستگی زیاد در طول روز، نبود شاگرد و عدم رسیدگی به خودروی خود، به دلایل مختلف همچون خواب آلودگی و نقص فنی و . . . به تصادف منجر خواهد شد و جان چندین تن از هموطنان را خواهد گرفت.

 

نقش بانک‌ها در کاهش تصادفات جاده‎ای

این موضوع هم به نظر بی ارتباط با تصادفات جاده‎ای خواهد بود. اما در حقیقت یک ارتباط مستقیم دارد و آن هم با خستگی شدید راننده به دلیل کار زیاد خواهد بود. اقساط بانکی که در طول یک ماه برای فرد راننده در نظر گرفته می‎شود بسیار سنگین است و از همین رو او مجبور است که خود به تنهایی کار کند و از نیروی کمکی هم بهره نبرد. زیرا نیروی کمکی نیازمند یک هزینه به عنوان حقوق ماهیانه خواهد بود.

در برخی از موارد که شرایط اقساط بسیار ویژه می‎شود، راننده اتوبوس حتی از بیمه کردن وسیله نقلیه عمومی خود هم شانه خالی می‎کند تا بتواند بار مالی آن ماه را کاهش دهد. غافل از آنکه با این کار تنها با زندگی خود بازی خواهد کرد. در یکی از این رفت و آمدها اگر تصادفی رخ دهد قطعا نمی‎تواند هیچ خسارتی را دریافت کند، زیرا بیمه‎ای در کار نمی‎باشد.

بنابراین بانک‎ها در کنار سایر ارگان‎ها باید به این قشر از مردم که شبانه روز در حال خدمت رسانی به مردم هستند، تسهیلاتی را علاوه بر آنچه به آنها اعطا نموده‎اند، در نظر گیرند تا راننده با فکری باز برای رانندگی روزهای خود استارت بزند. به چنین ترتیبی شاید کمتر شاهد تصادفات جاده‎ای و مرگ هزاران نفر از هموطنان عزیزمان باشیم.

 

مقصر اصلی تصادفات جاده‎ای کیست؟؟

تصادفات جاده‌‎ای، تصادفاتی هستند که در یک لحظه و خارج از فضای شهری رخ می‎دهند. همانطور که می‎دانید اغلب جاده‎های مواصلاتی بین استان‎های کشور از جاده‎های خطرناکی می‎باشند که اغلب پس از حادثه تلفات بیش از حد انتظار خواهد بود. پس از رخ دادن تصادفات جاده‎ای انگشت اشاره ما برای یافتن مقصر تنها یک فرد و همان راننده خواهد بود، در صورتی که اینگونه نیست.

در بسیاری از مواقع راننده تمام نکات ایمنی را رعایت می‎کند، در زمان خستگی از کمک خود استفاده می‎کند و اتوبوس را قبل از هر بار حرکت چک می‎کند و با داشتن برگه معاینه فنی پا به رکاب می‎شود. اما باز هم برخی از موانع جاده‎ای همچون عدم رعایت قوانین توسط خودروهای دیگر، باریک بودن راه‎ها، کنده کاری آسفالت جاده‎ها و . . . علل غیرمنتظره ای برای رخ دادن یک حادثه خواهند بود. بسیاری از رانندگان از تبحر خاصی برخوردار هستند و می‎توانند از پس مشکلات برآیند و به گونه‎ای اتوبوس را از محل دور کنند، اما برخی دیگر نمی‎توانند و همین امر منجر به حادثه خواهد شد.

راه‎های کاهش تصادفات جاده‎ای؟؟؟

در حقیقت نمی‎توان راه بخصوص را برای کاهش تصادفات جاده‎ای در نظر گرفت. زیرا با توجه به علل مطرح شده این موضوع همانند یک سیکل شامل خود راننده، اتوبوس، عوامل محیطی، بانک‎ها، پلیس، اداره  راه و شهرسازی همان منطقه و  بیمه‎ها خواهند بود. این عوامل باید دست در دست هم بدهند تا بتوانند امنیت و آرامش را برای رانندگان فراهم نمایند تا بتواند ساعت‎ها چشم و حواس خود را به جاده بدوزد. اهمیت به این قشر از جامعه در افزایش کارایی آنها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بیمه‎ها پس از دریافت خبر یک حادثه باید در محل حضور یابند، این حضور به موقع و تخمین خسارت و پرداخت سریع آن خود به عنوان یک راه برای کاهش دردها و آلام مسافران و راننده خواهد بود. تا زمانی که نتوان این سیکل را به یک چرخه درست و مستمر تبدیل کرد، قطعا هیچ مشکلی از سر راه برداشته نخواهد شد.

منبع:

ریسک نیوز

azibz

Recent Posts

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…

4 سال ago

بیمه تأمین اجتماعی و بدهی های تسویه نشده آن

از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…

4 سال ago

بیمه ها می توانند از معافیت مالیات برخوردار باشند!

قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…

4 سال ago

بیمه ها و جلوگیری از طرح اجباری شدن هزینه درمان ناباروری

همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…

4 سال ago

بیمه حوادث طبیعی و بیمه شدن تمامی خانه ها

خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…

4 سال ago

بیمه مسافرتی چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…

4 سال ago