با توجه به اینکه نمیتوان آینده را پیشبینی کرد، حقیقتی در خصوص پیشبینی مخاطرات طبیعی همچون سرمای زودهنگام، سیل و . . . وجود دارد. اما برای همه اینها راهحلی به نام بیمه کشاورزی است.
این باور در خیلی از استانها از جمله استان قزوین هنوز وجود ندارد که بیمه کردن محصولات کشاورزی یک تکلیف برای کشاورز محسوب میشود و نباید به آن از جنبه از دست رفتن سرمایه به دلیل پرداخت حق بیمه نگاه شود. باید این مهم در بین کشاورزان به صورت یک فرهنگ نهادینه شود.
اما چرا تاکید بر روی استان قزوین است؟ زیرا در حدود 50 درصد از زمینهای کشاورزی این استان بدون بیمه هستند. استانی که قطب انگور کشور بشمار میرود و باغات بیشماری را در خود جای داده نباید در حق آن تا این حد ظلم بشود. حتی در این خصوص برای رفاه حال کشاورزان صندوق بیمهای بنا شد تا فشار مالی کمتری بر آنها وارد شود. اما با این همه حمایت که بیمه کشاورزی کرده است به عنوان مثال: بیمه زمینهای چندین هکتاری را هم بر عهده خواهد گرفت، باز هم نیمی از مردم از این بیمه استقبال نکردند.
از دلایلی که مانع جذب کشاورزان به چنین بیمههایی میشود میتوان به میزان بالای دریافت حق بیمه اما خرید محصول با قیمت پایین اشاره نمود. تناسبی باید وجود داشته باشد تا کشاورزی که تنها از این راه امرار معاش میکند بتواند به زندگی خود سروسامانی بدهد.
دلیل دیگر، پرداخت خسارت با تأخیر طولانی مدت و همچنین عدم تأیید خسارت از سوی کارشناس بیمه با وجود خسارت شدید میباشد. همه اینها در حالی اتفاق میافتد که کشاورز حق بیمه خود را سر موقع واریز میکند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین میگوید: کشاورزان درباره مزایای بیمه آگاهی کامل ندارند و همین سبب میشود که آنگونه که باید، به بیمه کشاورزی توجه نکنند. بیمهگذاران باید خدمات خود را برای کشاورزان تشریح کنند که این کار نوعی آموزش نیز هست تا شاهد استقبال کشاورزان باشیم. آموزش موضوع مهمی است که باید به طور مداوم به آن پرداخته شود و از سوی دیگر، چون تعداد کشاورزان قابل توجه است شاید نتوان همه آنها را آموزش داد. از این رو از رسانه برای اطلاعرسانی و آموزش استفاده میشود و آموزش چهره به چهره و استفاده از سامانه پیامکی از دیگر راههای اطلاع رسانی مزایای بیمه محصولات کشاورزی است.
از طرفی این را هم باید خاطر نشان کرد که بیمه کشاورزی یک بیمه اجباری نیست و نباید کشاورزان را ملزم به این کار کرد؛ ضمن اینکه برخی کشاورزان از روش پرداخت غرامتها از سوی بیمه رضایت ندارند. پس در کنار این که میخواهیم آموزش بدهیم تا مردم را جلب کنیم باید کیفیت خدمات بیمهای خود را آنچنان در سطح بالا حفظ کنیم تا همین 50 درصد از کشاورزانی که تحت پوشش ما هستند، راضی بمانند و فکر لغو بیمه کشاورزی هم از ذهنشان عبور نکند. هر چقدر کیفیت بیمه بهتر و بیشتر باشد بدون آنکه تبلیغی صورت گیرد، با تأثیرگذارترین تبلیغ یعنی اطلاعرسانی کشاورز به کشاورز این هدف تحقق پیدا میکند. نباید به فکر کمیت باشیم بلکه باید به فکر کیفیت کار باشیم.
ممکن است زمینهای خرد، دوری راه، کشت مخلوط و مواردی از این قبیل نیز در بیانگیزگی و خودداری کشاورزان از بیمه محصولات اثرگذار باشد که امیدواریم با تلاش و برنامهریزی، کشاورزان را بیشتر به سمت آن سوق دهیم.
امید است با برنامهریزی مناسب و فرهنگسازی و اطلاعرسانی و استقبال بهره برداران و کشاورزان از بیمه محصولات زمینه حمایت مستمر و کاهش ریسک در این عرصه از آنانی که با زحمت و سختی فراوان دانه در زمین کاشته و محصول از باغ و زمین برداشت کردهاند فراهم شود.
منبع:
خبرگزاری مهر
تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم…
از جمله مهم ترین بیمه هایی که در کشور وجود دارد و به عنوان یکی…
قراری بر معافیت مالیاتی برای بیمه ها وجود نداشت، اما حالا با توجه به اینکه…
همانطور که می دانید در زمینه ی درمان ناباروری مشکلاتی دیده می شود. یکی از…
خانه های مختلفی در کشورمان ایران قرار دارد که می تواند در برابر حوادث طبیعی…
یکی از مهم ترین مسافرت هایی که شاید برای شما به وجود آید مسافرت خارج…