رتبه توانگری در هر شرکتی به واسطه آن تعیین می‎شود که ما با توانایی شرکت‎های مختلف در زمینه اینکه آیا می‎توانند به تعهدات خود عمل کنند و توانایی انجام امور را دارند آشنا شویم.

بیمه ایران و تنزل در رتبه توانگری

بیمه ایران که یکی از شرکت‎های مهم و بزرگ در بین شرکت‎های بیمه‎ای است و شرکتی دولتی هم می‎باشد، این روزها رتبه چهار را دارد. رتبه چهار برای چنین شرکتی غیر قابل باور است. اگر با همین روند کار پیش برود تا سالهای آینده شاهد سقوط آن خواهیم بود.

اما اینکه چرا بیمه ایران در رتبه توانگری به این وضع دچار شده کار چندان سختی نیست. با یک بررسی اجمالی می‎توان دلایل را موشکافی کرد. یکی از علل، شرکت‎های بیمه‎ای مرتبط به این شرکت بودند. اغلب شرکت‎های بیمه‎ای که رتبه توانگری بالایی دارند، بدون آنکه شرکت‎های دیگری را تحت پوشش داشته باشند به این رتبه رسیده‎اند. شرکت‎های خدماتی نیاز به سرمایه دارند و شرکت سرپرست که بیمه ایران است، باید در سود و ضررها شریک باشد. این روزها هم که بیمه‎ها تنها با ضرر روبه رو هستند!

با اینکه در شرکت بیمه ایران حقوقدانان وجود دارند، در شرکت‎های خدماتی چنین وضعیتی رخ نداده و کار به افرادی که تجربه کاری ندارند و تمام کارها را با ریسک انجام می‎دهند سپرده شده است. مسلما زمانی که چنین وضعیتی وجود داشته باشد، شرایط به گونه‎ای دیگر خواهد شد و رتبه توانگری هم به پیروی از آن کاهش خواهد یافت.

رتبه توانگری

تفاوت سرمایه‎گذاری در بیمه و بانک

شرکت‎های بیمه چه دولتی باشند چه غیر دولتی این روزها با کمبود سرمایه رو به رو هستند. زیرا هیچ سرمایه گذاری حاضر به ضرر نیست و ترجیح می‎دهد در بانک‎ها سرمایه‎گذاری کند. زیرا روند کاری بانک با بیمه فرق دارد. بانک بیشترین سرمایه را در خود دارد و تنها سودهای اندکی به مردم می‎دهد، اما روند کاری در بیمه بدینگونه می‎باشد که به سرمایه اندکی سودهای بزرگی را به مردم می‎دهد.

به همین دلیل برخی از شرکت‎های بیمه امروزه با مشکلات بسیار زیادی در تأمین مالی تعهداتی که به مردم در زمان فروش بیمه داده‎اند با مشکل روبه رو هستند و در همین راستا رتبه توانگری آنها کاهش خواهد یافت. علاوه بر این موضوع می‎توان به سوی دیگر قضیه در شرکت بیمه ایران نگاه کرد. شرکت دولتی که توسط دولت هم اکنون همچون قبل مورد حمایت قرار نمی‎گیرد. دولتی که قراردادهای بزرگی با این شرکت می‎بندد و وظایف بیمه‎ای سنگینی را به آنها می‎دهد، هم اکنون باید از آنها حمایت به عمل آورد.

راه حل بیمه ایران برای افزایش رتبه توانگری

بیمه ایران برای افزایش رتبه توانگری خود نیاز به آن دارد که بتواند بار مسئولیت سنگین شرکت‌های خدمات بیمه‌ای که به آن مرتبط هستند را کم کند. یا اینکه افرادی با تجربه و واقف به موضوعات بیمه و قراردادها و همچنین عدم ریسک در این کار را بر روی وظایف خطیر قرار دهد تا در ادامه راه به مشکلی برنخورد. اگر بیمه ایران بتواند وضعیت مالی کنونی خود را بهبود ببخشد و با وجود گردش مالی بالا، این پولها را در زمینه بیمه و تعهدات خود خرج نماید شاید بتواند در بهبود رتبه توانگری خود نقش مؤثری داشته باشد.

یکی از معضلات دیگر شرکت‌های بیمه موضوع بیمه نامه‌هایی است که به صورت قسطی پول آنها پرداخت می‌شود. چنین اتفاقاتی که رتبه توانگری شرکت بیمه ایران را کاهش داده، تنهاتوسط افرادی انجام می‎شود که بی پایه و اصول در شرکت‎های خدماتی بیمه در حال کار می‎باشند. آنها بیمه نامه را به صورت غیرقسطی می‎بندند و تمام پول را در نزد خود نگه می‎دارند. اما در زمان پرداخت کاری که انجام می‎دهند، دور از انسانیت است. آنها برای پرداخت به شرکت اصلی ماهانه مبلغ بسیار ناچیزی را می‎پردازند، در حالی که با پول اصلی کارهای مختلفی را انجام می‎دهند.

شرکت‎های مختلفی در این راستا وجود دارند که بیمه ایران نتوانسته تا کنون نظارت دقیقی بر سودهای کلان آنها داشته باشد و همین موضوع به عنوان یک مشکل برای رتبه توانگری محسوب می‎شود. پول‎های زیادی رد و بدل می‎شوند، اما هیچ یک از آنها منحصرا به بیمه ایران تعلق نمی‎گیرد. از هر موضوعی هم که سؤال می‎شود پاسخ‎های دقیقی نمی‎دهند.