تا زمانی که طرح نسخه نویسی به صورت روتین اجرا نشود این احتمال بسیار کم خواهد بود که بتوانیم از قاچاق دارو جلوگیری نماییم، بر همین اساس تغییرات باید به وجود آید.

قاچاق دارو را می توانیم با توجه به آنکه به عنوان یک مشکل اساسی از آن یاد می شود تا حد امکان بهبود ببخشیم. در حقیقت با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی تا حدودی این انتظار می رود که بتوان قاچاق دارو را کاهش داد. قاچاق دارو می تواند ضربه بزرگی را به اقتصاد کشور ما وارد آورد. سالانه هزینه های زیادی بابت تأمین شدن داروها به کار گرفته می شود تا نیازها به خوبی برطرف شوند. در صورتی که نتوان تا حدودی این نیازها را جبران نمود به آسانی وضعیت فعلی به خطر می افتد. این موضوع در رابطه با بیمه سلامت به نسبت بیشتر اهمیت دارد.

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

نسخه هایی که به صورت کاغذی نوشته می شوند با هر نوع دستکاری همراه خواهند شد. زیرا تغییر بر روی نسخه های کاغذی به آسانی صورت می پذیرد. تا پیش از این سامانه ای برای ثبت نسخه ها در آن راه اندازی شده بود که با اندکی اختلال و مشکل همراه بود. اما هم اکنون می توان به آسانی تغییرات را بررسی نمود. این تغییرات نسخه ها کمی آسان تر از قبل قابل دسترس هستند. در صورتی که حتی پزشکی هم حضور نداشته باشد این اطلاعات قابلیت دریافت را دارد.

هرآنچه پزشک تجویز می کند و مورد نیاز است در این نسخه نویسی الکترونیکی قابلیت ردیابی را دارد. از این رو دارویی اضافه تر نمی تواند به بیمار داده شود یا تغییری در نسخه ی تأیید شده رخ دهد. سامانه ها به صورت دقیق رصد می شوند و امکان هیچ نوع سوء استفاده ای وجود نخواهد داشت. در برخی از مواقع که بیماری در منطقه به صورت اپیدمی به تأیید می رسد شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در آن زمان نیاز است تا داروها بیشتر تجویز شوند و نسخه ها هم به صورت دیگری قابلیت اجرایی دارد.

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

هرچه پایشها و کنترل ها دقیق تر باشد این احتمال بیشتر خواهد شد که بتوان تغییری را به وجود آورد. در این سامانه اطلاعات جامعی وجود دارد که از جمله آنها می توانیم به دفعات مراجعات، همچنین داروهای ویژه دریافت شده ، درصد تجویز داروها و . . . هم دسترسی داشته باشیم.

نظر شما درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز