شتر یکی از حیواناتی است که همواره در ایران به آن توجه می‎شود. این حیوان در صنعت بیمه هم بسیار مورد توجه است.

این روزها شرایط آب و هوایی به سمتی در حال پیشرفت است که نمی‎توان انتظار چندانی برای زنده ماندن تعداد زیادی شتر و زاد و ولد در بین آنها داشت. بنابراین تا جایی که توان باقی است باید واردات را افزایش داد. اما گویا با کاهش تعداد شترها این آمار نیز با مشکلاتی مواجه بوده و در حال کاهش می‎باشد.

بنابراین راه حل دیگری به جز پرورش شتر باقی نمی‎ماند. اما چرا فعالان در صنعت بیمه در فکر پرورش شتر هستند ؟ این موضوع خود بسیار جالب بوده و با نتیجه‎ای ناامید کننده همراه است.

مشکلات مربوط به پرورش شتر و بیمه

رابطه شتر و صنعت بیمه

شتر در صنعت بیمه به دلیل حق خسارت پرداختی بسیار ارزشمند است. زمانی که تعداد یک حیوان یا . . .  در کشوری روبه کاهش باشد، در سالهای بعدی میزان دیه و حق خسارتی که برای آن در نظر گرفته می‎شود نیز روبه افزایش خواهد بود. از این رو تنها ضرر کننده در این بین صنعت بیمه می‎باشد. زیرا باید برای حق بیمه‎های بسیار کم خسارت‎های بسیار زیادی را بپردازد. خسارت هر صد نفر شتر به اندازه دیه یک انسان کامل پرداخت می‎شود.

مشکلات مربوط به پرورش شتر و بیمه

بنابراین با توجه به توانایی پایین شرکت‎های بیمه در این روزها چنین کاری از عهده آنان خارج است و در نتیجه نیاز دارند تا اصلاحاتی انجام شود. با اندکی صبر و حوصله درخواهیم یافت که پرورش شتر و افزایش تعداد شترها یکی از بهترین راه حل ها در زمینه صنعت بیمه می‌باشد.

رابطه تعداد شتر با بیمه

به همین دلیل فعالان در صنعت بیمه همین راه را پیش روی خود قرار داده و امروزه در حال انجام این کار هستند. هرچه تعداد شتر افزایش یابد به نفع آنها خواهد بود تا حداقل اندکی از خسارت پرداختی برای دیه کاهش یابد.

متأسفانه در ایران با توجه به آمار مورد نظر در خصوص کاهش تلفات تعداد شتر، اما هنوز این آمار نسبت به سایر کشورهای دنیا نیز بالا است. سرعت رانندگی بالا در مسیرهای بیابانی یکی از مهمترین عوامل برای تلف شدن تعداد زیادی از شترها است.

این مسئله بخصوص در نواحی جنوبی کشور به دلیل مناسب بودن آب و هوا برای پرورش و بزرگ شدن شترها بیشتر از هر جای دیگری احساس می‎شود.

مشکلات مربوط به پرورش شتر و بیمه

همکاری‎های متقابل نهادها

شرایط شرکت‎های بیمه‎ای در حال حاضر با شرایط چند سال گذشته کاملا متفاوت می‎باشد و قطعا توانایی لازم برای پرداخت دیه‎ها را همانند سال‎های قبل ندارند. این موضوع باید از سوی قوه قضاییه مورد بررسی قرار گیرد.

همانطور که می‎دانید در سالهای اخیر اعتراض‎های زیادی از سوی بیمه مرکزی انجام گرفت که متأسفانه در تعیین نرخ دیه هیچ تأثیری نداشته و همواره به مانند قبل این کار در حال انجام می‎باشد. این همکاری باید از سوی تمامی نهادها صورت پذیرد تا صنعت مهمی مثل صنعت بیمه بتواند حتی از طریق پروش شتر توانایی لازم برای پرداخت دیه آن را به دست آورد.

منبع:

ریسک نیوز