خرید یک خودروی کارکرده همواره با مسائل و مشکلات خاصی همراه است. در زمان خرید توجه به چند نکته بسیار مهم و جائز اهمیت می‎باشد که از مهمترین آنها بیمه است.

در زمان خرید یک خودروی کارکرده باید به یک سری از نکات توجه داشت. در ابتدا حضور یک کارشناس برای تأیید خودرو یکی از الزامات برای اطمینان از انتخاب می‎باشد. پس از تأیید کارشناس کارهای مربوط به نقل و انتقال مدارک خودرو ، قولنامه و . . . صورت می‎پذیرد. پس از آنکه تغییر نام صورت می‎پذیرد باید نسبت به تغییر پلاک خودروی خود اقدام کرد. این تغییر پلاک الزاما به معنای این موضوع نیست که بیمه شخص ثالث شما فعال می‎باشد. بلکه این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

مزایای بیمه شخص ثالث

در گذشته بدون توجه به بیمه شخص ثالث این تغییر پلاک صورت می‎گرفت، اما امروزه این کار با تعلل مواجه شده و تا زمان فعال نبودن بیمه شخص ثالث، تعویض پلاک انجام نمی‎شود. این قانون یک اجبار برای داشتن بیمه شخص ثالث در زمان خرید یک خودروی دیگر می‎باشد تا راننده خودرو بدون بیمه در خیابان تردد نداشته باشد. این بیمه تنها به نفع خریدار خواهد بود و برای شرکت‎های بیمه و حتی فروشنده هیچ ارزشی ندارد. زیرا بیمه شخص ثالث یکی از پرضررترین بیمه‎ها برای شرکت‎های بیمه و یکی از پرسودترین بیمه‎ها برای مردم محسوب می‎شود. پس از این فرصت بسیار مهم باید استفاده نمود.

بیمه شخص ثالث در زمان تغییر پلاک

زمانی که شما برای تعویض پلاک خود اقدام می‌کنید باید در کمترین زمان ممکن بیمه نامه فعال خود را به مأموران حاضر در آن مکان نشان دهید. زیرا در صورت نداشتن این بیمه نامه یک تخلف در قانون رخ داده و اجازه تردد با خودرو به شما اعطا نخواهد شد. فرقی ندارد که خودروی شما از چه نوعی باشد، حتی وسایل نقلیه دیگر همچون موتور برای تعویض پلاک نیازمند داشتن بیمه شخص ثالث می‎باشند که همه ساله برای ترغیب مردم طرح‎های تشویقی قرار داده می‎شود.

توقف خودروی فاقد بیمه نامه

سیستم پیشرفته پلیس در هر جایی امکان متوقف کردن خودروی بدون بیمه نامه را دارد، بنابراین تخلف در قانون دیگر معمنایی ندارد و شما باید در کمترین زمان ممکن برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث خود اقدام نمایید. زیرا ممکن است در جاده‎های مختلف مواصلاتی یا در جاده‎های بین شهری و داخل شهری توسط دوربین‎های پلیس متوقف شوید. این توقیف برای رانندگی در نظر گرفته شده و خودروی شما به پارکینگ انتقال داده می‎شود.

بیمه شخص ثالث در زمان تغییر پلاک

علاوه بر آن خودروها و وسایلی که از نظر ایمنی در حد پایین قرار دارند و آلوده کنندگی بسیار بالایی دارند قطعا با برخورد پلیس مواجه خواهند شد. فرقی ندارد که وسیله نقلیه شما تولید کدام کشور باشد در هر صورت باید یک سری از استانداردها را پیروی کند تا در نهایت مجوز برای رانندگی به آن داده شود. در تهران وجود وسایل نقلیه فرسوده یک موضوع بسیار مهم در نظر گرفته شده که باید همواره مورد پیگیری قرار گیرد.

الزام در داشتن برگه معاینه فنی

در زمان تغییر پلاک خودرو علاوه بر بیمه نامه شخص ثالث، به موضوع معاینه فنی خودروی مورد نظر نیز رسیدگی خواهد شد. پس قبل از انجام هرگونه اقدامی باید برگه معاینه فنی و بیمه نامه در دست شما قرار داشته باشد تا بتوانید برای ادامه مسیر و تغییر پلاک اقدام نمایید. هر برگه معاینه فنی برای یک خودروی معمولی تا یک سال اعتبار دارد، تنها برگه‌های معاینه فنی که به سامانه متصل باشند مورد تأیید پلیس قرار دارند. در صورت انقضای این برگه، حق تردد خودرو به فرد داده نمی‎شود.

نظر شما درباره بیمه شخص ثالث در زمان تغییر پلاک چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

ریسک نیوز