یکی از دلایل رانت بازی که در حوزه ی دارو وجود دارد در خصوص دو نرخی شدن ارزها خواهد بود که می تواند مشکلات در حوزه ی دارو را نیز بیشتر از قبل افزایش دهد.

داروهایی که در ایران وجود دارند و تولید می شوند یا داروهایی که از کشورهای دیگر در ایران وارد می شوند همگی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. امروزه اکثر پزشکان با توجه به تحریم ها ترجیح می دهند تا از داروهایی استفاده کنند که در داخل تولید می شوند تا از ابتدا تا انتهای درمان فرد با مشکلاتی نظیر کمبود دارو مواجه نشوند. در صورتی که اگر ما بخواهیم دو نرخی بودن ارز را حذف کنیم به آسانی این توانایی را داریم که هزینه مربوط به داروها را به نحوی کنترل نماییم.

رانت در حوزه ی دارو را چگونه جبران می کنند؟!

یکی از راه حل های دیگری که می توان ارائه داد به این موضوع اشاره دارد که در خصوص داروها یارانه ای تخصیص داده شود. این یارانه می تواند هزینه هر دارو را برای خانواده فرد کاهش دهد تا در نهایت هزینه اضافی را تقبل نکند. یکی از دلایلی که افراد با درآمد مطلوب از دریافت یارانه حذف شده اند به همین موضوع باز می گردد یعنی بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن یارانه دریافتی از آنها را به این فعالیت ها اختصاص دهیم تا افراد واقعا نیازمند از آن استفاده کنند.

همه ی کشورهای خارجی در اطراف ما به این موضوع واقف هستند که در ایران در حوزه ی داروها رانت بسیاری وجود دارد به نوعی که جبران آن کار ساده ای نیست. بنابراین سرمایه گذاران میلی به حضور در ایران و سرمایه گذاری در این حوزه و پروژه ندارند. دو نرخ شدن ارز که هم برای دارو ، هم برای مواد اولیه و هم برای حوزه ی مربوط به تجهیزات از نوع پزشکی خواهد بود وضعیت نابسامانی را پدید آورده است.

رانت در حوزه ی دارو را چگونه جبران می کنند؟!

اگر ما بتوانیم این نرخ مربوط به ارز را که در حدود چهارهزار و دویست تومان است را از سیستم یارانه ای حذف نموده و تنها بیمه ها حق را پرداخت نمایند وضعیت بهبود خواهد یافت. با حذف شدن چنین رانت هایی ، نظارت ها به صورت مستمر و دقیق تر صورت می پذیرد. منابع مالی بیشتر از قبل ارزش پیدا می کنند. وارداتی که برای دارو انجام می شود به نسبت قبل تغییر خواهند کرد.

با ورود بخش خصوصی و تشویق برای تمرکز سرمایه های آنها در خصوص دارو های داخلی به جای داروهای برند خارجی می توانیم معضلات مربوط به داروها را کاهش دهیم.

نظر شما درباره رانت در حوزه ی دارو چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز