داروها در کارخانه‎ها تولید می‎شوند و پس از آن به شرکت‎های توزیع برای توزیع در داروخانه‎ها ارسال می‎شوند.

نحوه توزیع دارو برای داروخانه‎ها

داروها پس از آنکه در کارخانه‎های داروسازی با نامهای مختلف تولید می‎شوند و در واقع پس از تأیید از مرحله کنترل کیفیت نوبت به استفاده از آنها می‎رسد. در حقیقت پس از این که مراحل مورد نظر طی شد نوبت به توزیع داروها می‎رسد. توزیع داروها باید از طریق شرکت‎های توزیع کننده انجام شود، این شرکت‎ها به عنوان واسطه‎ای هستند که با کامیون‎های کوچک و بزرگ دارو های درخواست شده داروخانه‎ها را در سطح شهر توزیع می‎کنند. بنابراین باید هزینه مربوط به آنها هم پرداخت شود.

حذف چک از بازار دارو و توزیع کنندگان آن

پس داروخانه‎ها مستقیما با کارخانه تولید دارو در ارتباط نیستند و آنها با شرکت‎های توزیع کننده و پخش کننده دارو در ارتباط خواهند بود که خرید خود را باید از طریق آنها انجام دهند. داروخانه‎ها هم خرید خود را از طریق این شرکت‎ها توسط چک‎های معتبر یک ساله خریداری می‎کنند. در واقع هیچ خریدی به صورت نقدی صورت نمی‎گیرد، این کار برای شرکت‎ها هم از مزایایی برخوردار بود. اما حالت شرایط به صورت کامل فرق دارد.

بدهی‎های دارویی

واقع شرکت‎های توزیع کننده دارو از طریق چک‎ها این کار را انجام می‎دادند اما حالا بدهی‎های موجود بسیار افزایش یافته‎اند، بدهی‎ها گاها به یک سال قبل باز می‎گردد. در حالت فعلی شرایط بازار مشخص نیست و بنابراین کار کردن با چک هم با مشکلاتی همراه شده است. بنابراین می‎توان به این نکته اشاره نمود که در دو یا سه قبل بودیم باز هم شرکت‎ها با وجود بدهی یک ساله با قبول چک جدید یک ساله داروها را توزیع می‎کردند، اما حالا این کار را انجام نمی‎دهند تا بدهی‎های گذشته به صورت کامل تسویه شود.

حذف چک از بازار دارو و توزیع کنندگان آن

هزینه زیادی از صندوق ذخیره ارزی برای استفاده در زمینه سلامت و دارو و . . . برداشته شده  و برای دانشگاه‎ها نیز در نظر گرفته شده‎اند. حتی به حساب آنها هم این واریز انجام شده است. اما در نهایت برای حوزه دارو پرداختی انجام نشده و به حساب آنها کوچکترین مبلغی برای پرداخت بدهی‎ها صورت نگرفته است. در نهایت پس از شرکت توزیع دارو باید این هزینه‎ها شرکت‎های تولید داده شود تا این روند بدهی نیز پرداخت شود. بدهی فعلی در حدود یک میلیارد و هفت میلیون تومان خواهد بود.

نظر شما درباره حذف چک از بازار دارو و توزیع کنندگان آن چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز