تصادف یک اتفاق است، برخی از مواقع که شما تمامی اصول را رعایت کنید باز هم این اتفاق رخ می‎دهد و در برخی از مواقع منجر به پرداخت دیه خواهد شد.

دیه یکی از احکام است که به دلیل قانونی بودن باید اجرا شود، افرادی که از قوانین تخطی می‌کنند مطابق با قوانین می‎توانند به مجازات‎های سنگینی دچار شوند. بنابراین بسیار مهم است که ما چگونه این شرایط را به بهترین شکل ممکن پشت سر گذاریم و از آن عبور کنیم. دیه ای که برای مرد و زن وجود دارد برای ماه‎های عادی متفاوت بودند و این دیه برای خانم‎ها بسیار کمتر از آقایان است، همچنین در ماه‎های حرام هم قیمت مربوط به آنها افزایش یافته اما باز هم در مقایسه با یکدیگر در خانم‎ها این عدد کمتر بود.

یکی شدن دیه زن و مرد در قوانین جدید اسلامی

افرادی که به عنوان طرفداران حقوق بشر بخصوص حقوق خانم‎ها در نقاط مختلف دنیا در تلاش هستند و نمونه‎ای از آنها را هم در ایران داریم همیشه بر این تأکید دارند که تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد و در واقع می‎توان گفت که همه آنها با هم برابر هستند. پس در نتیجه در رابطه با دیه هم که به عنوان یک قانون در ایران رواج داشته نباید هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل شوند. این افراد حامی هر روز تلاش خود را بیشتر از دیروز نمودند تا آنکه هم اکنون به یک نتیجه منطقه رسیدند که این حقوق حتما برابر است و پیگیری‎های قانونی مربوط به آن را نیز انجام دادند.

لزوم برابری زن و مرد در بیمه

این تلاش‎ها موجب شد تا در حدود شش سال گذشته تبصره‎ای به این قانون ما اضافه شود. در این تبصره که در واقع به ماده پانصد و پنجاه از قانون ارتباط دارد و در خصوص قوانین مجازات هم بوده می‎تواند نکته حائز اهمیتی را پیگیری کند که دیه مرد و زن برابر شوند اما این تنها در صورتی بود که تصادفی رخ می‎داد و در رابطه با قتل نیز چنین قانونی از صحت برخوردار نبود. بنابراین تنها زمانی که زن در تصادف با اتفاقی بد روبه رو می‎شد و در آن صورت فوت می‎نمود باید به خانواده او دیه برابری را می‎دادند. این قوانین از سوی بیمه مرکزی هم مورد تأیید قرار گرفت.

یکی شدن دیه زن و مرد در قوانین جدید اسلامی

تلاش‌های حقوق بشر

پس از آن باز هم تلاش‎های افرادی که حامی حقوق بشر هستند ادامه داشته و به حرکت خود ادامه دادند. این افراد قصد داشتند تا دیه زن و مرد را برای تمامی اتفاقات عمد و غیرعمد تغییر دهند. به همین دلیل یک جلسه کاملا رسمی برگزار شد تا در آن جلسه تمامی موارد پیگیری شود و آنچه که لازم است برقرار گردد. در نهایت رآی صادر شده به این موضوع اختصاص دارد که زن و مرد باید از دیه‎ای برابر برخوردار باشند و رأی نهایی در این رابطه صادر شد. بنابراین دستگاه‎های قضایی موظف به اجرای آن می‎باشند.

نظر شما درباره یکی شدن دیه زن و مرد در قوانین جدید اسلامی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز