قیمت دیه نرخی است که در هر سال با توجه به شرایط اقتصادی از سوی قوه قضاییه به تصویب خواهد رسید و برای اجرا ابلاغ می‎شود.

بررسی‎ها نشان می‎دهد که پس از تحقیقات مربوط به قوه قضاییه این مورد نیز صادر شده و به عنوان یک ابلاغیه برای اجرایی شدن در سال 98 نیز در نظر گرفته شده است. دیه‎ای که برای یک مرد در نظر گرفته‏‌‎اند مردی که حتما مسلمان باشد و به عنوان یک سرپرست خانواده به شمار می‎رود در ماه‎هایی که حرام نباشد با عدد دویست و هفتاد میلیون تعیین شده است. گمانه زنی‎های متنوعی در خصوص قیمت مربوط به دیه وجود داشت که هیچ کدام از آنها واقعی نبوده‎اند.

تنظیم نمودن قیمت دیه در ماه های حرام و غیرحرام

اما یکی از مهمترین اتفاقات از نظر اقتصادی نیز به وقوع پیوست، اتفاقاتی که باید مهم تلقی شوند. برای اینکه نرخ دیه نیز بررسی شده و در نهایت به یک قیمت اصلی تبدیل شود تعداد زیادی از کارشناسان برای تعیین نرخ کردن نیز حضور داشته‎اند. این جلسه تنها مقدمه‎ای بود برای بررسی قیمت اصلی دیه. دیه‌ای که برخی‎ها تا قیمت ششصد میلیون هم از آن یاد کرده بودند که در این صورت نرخی که برای بیمه باید داده شود هم دچار افزایش خواهد بود. اما خوشبختانه تغییر چندانی در قیمت دیه به نسبت سال 97 انجام نشده است. این نرخ با حضور مسئولان مربوط به سیستم‎های قضایی از جمله حجت الاسلام اژه‎ای نیز انجام شد.

در صورتی که ماه حرام باشد این رقم دچار تغییر خواهد شد که به عدد سیصد و شصت میلیون می‎رسد. یعنی در ماه‎هایی که حرام معرفی شده‎اند در حدود نود میلیون نیز بر قیمت اصلی افزوده می‎شود. در این جلسه‎ی مهم علاوه بر این موضوع به موضوعات مهم دیگری همانند گوشت‎های جدید نیز اشاره شد. چه خوب است که ما بتوانیم با کنترل قیمت‎ها از همان روند سابق بهره‎مند شویم و بتوانیم شرایط را به نوعی هموار سازیم.

تنظیم نمودن قیمت دیه در ماه های حرام و غیرحرام

همانطور که برای قوانین موجود در زمینه‎های متفاوت اقتصادی و . . . نیز ارزش قائل هستیم بهتر است تا در زمینه‎های مختلف دیگر هم نیز اهمیت ویژه ای قائل شویم. یعنی این که بتوانیم با برقرار نمودن مقرراتی قیمت‎های موجودی که به نوعی سرسام آور هستند را یکسان‎سازی کنیم. اینگونه نباشد که قیمت‎ها بدوت هیچ اصولی برای خود نیز بالا بروند. ما باید بتوانیم در فرصت باقی مانده‎ای که وجود دارد شرایط را از نظر قیمتی و . . . متناسب با آنچه که مهم است تنظیم کنیم.

نظر شما درباره تنظیم نمودن قیمت دیه در ماه های حرام و غیرحرام چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز