برخی از خانم‎های شاغل در هنگام بارداری ممکن است به مشکلاتی برخورد کنند، زیرا قصد دارند تا از مرخصی زایمان خود استفاده کنند.

گرفتن مرخصی زایمان حق خانمی است که در واقع نمی‎تواند با وضعیت بارداری خود در شرکت یا حتی یک اداره مشغول به کار شود. در واقع شرایط سخت بارداری می‎تواند به او فشار زیادی را وارد آورد. بنابراین ضروری است که مرخصی برای او در نظر گرفته شود تا بتواند در سریع‎ترین زمان ممکن این پروسه را با سلامتی به اتمام برساند و در نهایت فرزند سالمی را به وجود آورد.

مرخصی زایمان و ضوابط تعیین شده آن

مرخصی زایمان در واقع یک مرخصی برای همه‎ی بانوانی است که قصد بچه دار شدن دارند و در اوایل دوران بارداری خود هستند. در این شرایط هم می‎توانند استراحت کنند و هم حقوق آنها واریز شود تا بتوانند از این شرایط استفاده بهینه‎ای داشته باشند. در شرایطی که خانم باردار کارمند اداره دولتی باشد مشکلی نیست و در واقع بیمه تمامی حقوق تعیین شده او را پرداخت خواهد کرد. ولی در شرکت‎های خصوصی چنین شرایطی حکمفرما نیست. مرخصی زایمان برای افرادی که شاغل هستند معمولا دارای یک سری از ضوابط است که در ادامه یک مرور کوتاهی بر سر آن خواهیم داشت. نیاز است تا همه‎ی افرادی که شاغل هستند از آن باخبر شوند.

در شرکت‎های خصوصی به دلیل آنکه کارفرمایی وجود دارد معمولا شرایط سخت‎تری به وجود خواهد آمد و در حقیقت استفاده از مرخصی زایمان می‌تواند کمی مشکل ساز شود. در خصوص پرداخت کردن هزینه در زمان بارداری اما و اگرهایی وجود دارد که دقیقا به همین دلیل باید تلاش‎های بیشتری برای تسهیل این روند نیز در نظر گرفته شود. در شرکت‎هایی که دولتی باشند بخشنامه‎هایی تدوین شده تا بر همان اساس پرداختی‎های منظمی انجام شود.

مرخصی زایمان و ضوابط تعیین شده آن

در ابتدا فردی که قصد دارد از مرخصی زایمان بهره ببرد باید در حدود دو ماه حق بیمه خود را پرداخت کرده باشد. در زمانی که از مرخصی زایمان بهره می‎برد باید تنها استراحت کند و در هیچ جایی هم به کار مشغول نشود و هیچ دستمزدی هم دریافت نکرده باشد. در این زمان علاوه بر منع کار استفاده از مرخصی استحقاقی هم جایز نیست. این شرایط تا فرزند چهارم قابل اجرا می‎باشد و برای بعد از آن قابلیت ندارد و دولت و شرکت‎های خصوصی نمی‎توانند این مزیت را قائل شوند. در شرایط فعلی تأمین اجتماعی می‎تواند برای شش ماه کمک هزینه را به صورت یکجا پرداخت کند یا به صورت ماه به ماه واریز نماید. این کمک هزینه در حقیقت برابر با دو سوم آخرین دستمزد یک شخص تعریف می‎شود.

نظر شما درباره مرخصی زایمان و ضوابط تعیین شده آن چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز