سالمندان اقشار ضعیفی از جامعه هستند که گاهاً به دلیل ناتوانی‎های جسمی نمی‎توانند از شرایط مطلوبی برخوردار شوند، و حتی ممکن است از نظر بیمه‌ای هم در اولویت قرار نگیرند.

بررسی‎ها نشان می‎دهد که از جمعیت موجود فعلی در حدود چهل و هشت درصد از آنها سالمندان هستند. این تعداد از سالمندان از نظر بیمه‎ای تحت پوشش صندوقی قرار ندارند. صندوق‎های بیمه‎ای بی شماری وجود دارند که می‎توانند حمایت‎های لازم را برای آنها انجام دهند، اما متأسفانه این صندوفق‎ها نیازمند پرداخت هزینه‎های نسبتا بالایی برای پوشش و ارائه خدمت هستند. بنابراین بهتر است تا در حدود پنجاه درصد از سالمندان را که از هیچ بیمه‎ای بهره نمی‎برند در اولویت قرار دهیم و صندوق بیمه‎ای را برای آنها تعیین نماییم.

سالمندان و صندوق بیمه ای که وجود ندارد!

تعداد افرادی که در شرایط فعلی در دوره سالمندی قرار دارند در حدود نه میلیون نفر می‏‎باشد که به نسبت آمار کلی مربوط به آنها تنها کمتر از پنجاه درصد از این افراد تحت پوشش صندوق بیمه‎ای قرار گرفته‎اند. این نشان دهنده حاد بودن وضعیت موجود خواهد بود، یعنی اینکه این امکان وجود دارد در حال حاضر هزینه‎هایی که برای چنین افرادی جهت درمان بیماری‎های آنها در نظر گرفته می‎شود بسیار بالاتر از تصور ما باشد. چند برابر افرادی که در صندوق بیمه‎ای حضور دارند باید هزینه کنند تا یک بیماری در آنها درمان شود.

در صورتی که از زمان فعلی نتوانیم کاری برای آنها انجام دهیم قطعا در سالهای آتی با معضلات زیادی برای درمان و هزینه‎های مربوط به آنها روبه رو خواهیم شد. دولت برای کاهش بار مالی ناشی از سالمندی باید برنامه و چشم‎اندازی را به صورت عملی اجرا کند. برنامه ریزی‎هایی برای جلوگیری از افزایش بیماری‎ها در این زمینه به وجود آورد تا در نهایت از اختصاص دادن هزینه‎های اضافی به این گروه خودداری شود و به جای آن بر روی سایر مسائل سرمایه‎گذاری‎هایی نیز انجام شود.

سالمندان و صندوق بیمه ای که وجود ندارد!

از این تعداد سالمندان که وجود دارند تنها در حدود بیست درصد از آنها که زن هستند و همچنین تنها حدود ده درصد از آنها که مرد هستند خود به تنهایی زندگی می‎کنند یا توسط خانواده‎ها حمایت می‎شوند یا در آسایشگاه‎ها بستری هستند. پس در صورتی که زن باشند شرایط به نسبت سخت‎تر خواهد بود، زیرا جمعیت آنها بیشتر است و تغییر دادن چنین جمعیتی دور از انتظار خواهد بود. از بین بیماری‎ها هم بدترین انواع آنها که نیازمند مداخله و درمان‎های طولانی‎تری هستند همانند بیماری ‎مربوط به قلب، سیستم اسکلتی، مشکلات مربوط به بینایی و . . . در زمره‎ی بیماری‎های اولیه برای این گروه است.

منبع:

تی نیوز