آزمایشگاه ها یکی از نیازهای مربوط به سیستم‎های بهداشت و درمان به حساب می‎آید، اما به دلیل عدم تسویه شرایط خوبی برای آنها وجود ندارد.

معمولا آزمایشگاه‎هایی که در کشور وجود دارند آزمایشگاه‎های زیادی هستند که بخشی از آنها به صورت خصوصی و برخی دیگر به صورت دولتی ساپورت می‎شوند. در هر شرایطی به دلیل وجود نیروهای کاری متخصص برای انجام آزمایش‎های گوناگون نیاز داریم تا اولا تجهیزات را تهیه نماییم و ثانیا حقوق را به موقع پرداخت نموده و کسری‎های موجود در این مسیر را به طریقی جبران نماییم. هرچه تسویه به تعویق افتد می‎تواند بیشتر مشکل ساز شود.

وضعیت نامناسب آزمایشگاه های کشور

تعداد متخصصینی که در رابطه با پاتولوژی فعالیت دارند در رقم بالایی گزارش شده در حدود هزار و هفتصد نفر از آنها با شرایط مختلف فعالیت می‎کنند که البته تمام آنها وضعیت مناسبی برای کار کردن ندارند و به ناچار باید شرایط را بپذیرند تا حقوق آنها برقرار شود. شرایط بد اقتصادی که در آزمایشگاه ها وجود دارد تنها مختص به یک رشته نیست، بلکه در تمامی رشته‎های آزمایشگاهی که هر یک برای تأیید نمودن آزمایش‎ها به یک متخصص نیاز دارند این وضعیت نابه سامان حاکم است.

در حقیقت برای تأیید شدن هر بیماری نیاز است تا در ابتدا وضعیت بررسی شود. اگر ما تشخیص آزمایشگاهی درستی نداشته باشیم هر درمانی که انجام می‎دهیم با نقص همراه خواهد بود که رفته رفته می‎تواند کل سیستم مربوطه را زیر سؤال ببرد. یک تشخیص اشتباه می‎تواند درمان یک بیماری و حتی سلامتی یک فرد را تغییر دهد. هرچه درمان دقیق‎تر باشد طول دوره بیماری و هزینه‎های ناشی از آن هم کاهش پیدا خواهد کرد.

وضعیت نامناسب آزمایشگاه های کشور

جلب کردن رضایت بیشتر از هزار و پانصد نفر از متخصصان نیازمند رسیدگی به وضعیت بیمه و پرداخت کردن تمامی معوقات است که این در شرایط فعلی موجب افزایش انگیزه در کارکنان می‎شود. هزینه‎های مربوط به آزمایشگاه ها افزایش یافته اما در خصوص تعرفه‎های تعیین شده هیچ تغییری صورت نپذیرفته و این دوطرفه نبودن افزایش قیمت‎ها می‎تواند سبب ضرر بزرگی برای سیستم شود. حتی معوقه‎های مربوط به آنها می‎تواند برای یک سال هم پرداخت نشود. حالا عدم پرداخت‎هایی که شاید روزی عادی تلقی بودند به یک معضل تبدیل شده‎اند. در تهران تعداد تعطیلی‎های مربوط به آزمایشگاه‎ها روز به روز در حال افزایش هستند.

نظر شما درباره وضعیت نامناسب آزمایشگاه های کشور چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز