مالیات بر ارزش افزوده یکی از راه‎های جذب سرمایه برای خرج کردن در زمینه‎های متفاوتی همانند سلامت می‎باشد که رفته رفته می‎توان آن را تغییر مهمی در نظر داشت.

چند سالی است که از طراحی تا زمان اجرایی شدن قانون مربوط به تأمین سلامت از طریق استفاده از منابع مالیاتی یا همان مالیات بر ارزش افزوده می‎گذرد. مجلس برای این موضوع تلاش‎های زیادی داشته و در حقیقت تحقیقات زیادی را به پایان رسانده تا بتوان به نتیجه‎ی نهایی آن نایل شد. اما در حقیقت همه چیز با نتایج سایر کشورها مطابقتی ندارد. در حقیقت می‎توان به این موضوع توجه نمود که همیشه شرایط بر وقف مراد ما نیست.

مالیات بر ارزش افزوده و بخش سلامت

زمینه‎ی فعالیتی در کشورهای دیگر بسیار گسترده‎تر است و در حقیقت مالیات بر ارزش افزوده آنها از همان ابتدای فعالیت‎های اقتصادی در جریان بوده؛ بنابرانین هیچ فرصت طلبی وجود ندارد که بتواند از این مالیات‎ها فرار نموده و آنها را مخالف با قوانین بداند. هرچه که دولت برای او تصویب کرده بر اساس میزان درآمدی که دارد باید پرداخت نماید در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد که پرداخت چنین جریمه‎هایی بسیار سخت خواهد بود.

اما همین قوانین در ایران هم اجرا شد که متأسفانه از همان ابتدا تا به امروز همواره مخالفانی برای این طرح‎ها وجود داشته که با استفاده از روابط می‎توانند قوانین را دور بزنند در حالی که در سایر کشورها هیچ فردی حتی اگر افراد زیادی را در رأس امور بشناسد نمی‌تواند قانون را دور بزند. بنابراین باید تا پایان هزینه‎های تصویب شده را بپردازد که سال به سال مالیات بر ارزش افزوده بر اساس تغییرات قیمتی همان سال تأیید خواهد شد.

برای تأیید کردن مالیات بر ارزش افزوده حقیقتا می‎توان گفت که این طرح بسیار کارشناسانه بوده و کوچکترین اخلالی در آن وجود نداشته است. در سایر کشورها بخش اعظمی از درآمدهای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را به بخش سلامت اختصاص می‎دهند تا هر آنچه که در این حوزه نیاز به تأمین مالی دارد از این طریق قابل پرداخت باشد و به دولت هم فشار زیادی وارد نشود.

مالیات بر ارزش افزوده و بخش سلامت

در حال حاضر آنچه که از تمام فعالان اقتصادی حتی از مردم بابت این امر دریافت می‌شود، در حدود یک درصد آن به صورت کامل برای بخش سلامتی و بهداشتی و برای برقرار نمودن سلامت همگانی صرف خواهد شد. بسیاری از بیمه‎ها که هم اکنون برای مردم بدون بیمه در نظر گرفته در حقیقت مربوط به همین طرح می‎باشد.

نظر شما درباره مالیات بر ارزش افزوده و بخش سلامت چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز