کشاورزان و چای کاران اقشاری هستند که در زمینه‎ی فعالیت‎های اقتصادی در شرایط حاضر با مشکل مواجه هستند زیرا خریدارانی برای آنها وجود ندارد.

از بین کشاورزانی که وجود دارند چای کاران مظلوم اقشار به شمار می‎آیند، زیرا سیل و خطرات مختلف طبیعی خسارت‎های بزرگی را برای آنها به وجود می‎آورد. از نظر بیمه سازمان چای تلاش خود را برای راه‎اندازی بیمه چای کاران انجام می‎دهد. این صندوق همان صندوق بیمه اجتماعی خواهد بود که برای تعداد زیادی از چای کاران این امکان را فراهم می‎آورد. افراد ساکن در استان گیلان و مازندران در اولویت قرار دارد.

بیمه چای کاران چگونه برقرار خواهد شد؟

در بین سازمان‎های موجود سازمان چای و صندوق بیمه اجتماعی در کنار یکدیگر فعالیت می‎کنند تا بتوانند بیمه چای کاران را برقرار نمایند. چای کاران تنها روستاییان نیستند بلکه عشایر را هم شامل می‎شوند. چای‎کاری در دو زمان یعنی در بهار و همچنین در پاییز انجام خواهد شد، در هر دو زمان احتمال بروز هر نوع اتفاقی برای فردی که در زمین کار می‎کند و همچنین برای محصولات آن وجود دارد.

یکی از اولین مکان‎هایی که کشت چای را انجام می‎دهد، در لاهیجان می‎باشد. تعداد زمین‎های موجود برای کشت چای در این منطقه و بخصوص در شرق گیلان و مازندران بسیار بالاتر از کل کشور خواهد بود، زیرا شرایط برای کشت چای بسیار مناسب می‎باشد. از همین رو پژوهشکده‎ای در لاهیجان وجود دارد که بر روی چای تحقیقات لازم را انجام می‎دهد. بیمه از جمله برنامه‎های در اولویت این پژوهشکده و تیم مرتبط با آن می‎باشد.

بیمه چای کاران چگونه برقرار خواهد شد؟

از بین بیمه‎ای که برای این موضوع در نظر گرفته می‎شود حق بیمه‎ای تعیین خواهد شد از بین این حق بیمه درصدی را برای سازمان چای، درصدی دیگر را برای دولت در نظر گرفته‎اند. یک سوم از این سهم برای سازمان چای و باقی مانده آن برای دولت در نظر گرفته می‎شود. پنج میلیون نفر وجود دارند که باید بیمه شوند، از بین این تعداد در حدود یک میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند. با کمی تلاش و قرار دادن بودجه‎های لازم می‎توان این سهم را کمی بیشتر نمود. به صورت کلی تعداد افراد موجود فعال برای زندگی عشایر و روستایی در حدود شش میلیون و هفتصد هزار نفر خواهد بود که عدد باقی مانده به سایر بیمه‎ها یعنی تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح مجهز هستند.

نظر شما درباره بیمه چای کاران چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز